روز عید فطر در کشورهای اسلامی/ تعداد روزهای تعطیل در کشورهای مختلف عربی و اسلامی

روز عید فطر در کشورهای اسلامی/ تعداد روزهای تعطیل در کشورهای مختلف عربی و اسلامی
شنبه 10 ارديبهشت 1401 - 17:27

عید سعید فطر یکی از مهم ترین مناسبت های اسلامی است که مسلمانان جهان اعم از پیر و جوان، زن و مرد همه ساله این مراسم را در اولین روز ماه شوال جشن می‌گیرند.

العالم ـ آسیا

عید فطر پس از حدود ۳۰ روز روزه گرفتن و اطاعت از خداوند متعال در ماه مبارک رمضان فرا می‌رسد و مسلمانان در سراسر جهان این عید سعید را جشن می‌گیرند.

هلال ماه شوال در غروب ۲۹ رمضان ۱۴۴۳ هجری قمری برابر با ۳۰ آوریل ۲۰۲۲ در اکثر کشورهای عربی و اسلامی بررسی می شود.

اگر هلال رؤیت شود، روز بعد، روز عید فطر سال ۲۰۲۲ میلادی / ۱۴۴۳ هجری قمری است و در صورت عدم رصد هلال، ماه رمضان ۳۰ روز ادامه دارد و پس از آن اولین روز عید مبارک فطر خواهد بود.

اولین روز نجومی عید فطر سال ۱۴۴۳ هجری قمری / ۲۰۲۲ میلادی روز دوشنبه دوم ماه "می" (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱) خواهد بود.

تعطیلات عید فطر ۲۰۲۲ در کشورهای عربی و اسلامی

معمولاً بحث در مورد تاریخ و مدت تعطیلات عید سعید فطر در ده روز پایانی ماه مبارک رمضان آغاز می شود، زیرا خانواده ها در تمام کشورهای عربی و اسلامی شروع به آماده شدن برای این مناسبت ارزشمند می کنند. خرید لباس عید برای کودکان و بزرگسالان، تهیه کیک و شیرینی عید و یا سفر برای گذراندن تعطیلات با دوستان و خانواده در شهرها و یا کشورهای مختلف.

در حال حاضر بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی تعطیلات عید سعید فطر را برای بخش های دولتی و خصوصی اعلام کرده‌اند.

تعطیلات عید فطر ۲۰۲۲ در قطر

شبکه قطری الجزیره گزارش داد که تعطیلات عید سعید فطر سال ۱۴۴۳ هجری قمری / ۲۰۲۲ میلادی در این کشور برای تمامی بخش‌های دولتی و خصوصی از روز دوشنبه ۲ می ۲۰۲۲ تا چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه خواهد بود.

تعطیلات عید فطر ۲۰۲۲ در مصر

دولت مصر مدت تعطیلات عید فطر ۲۰۲۲ در مصر را از روز شنبه ۳۰ آوریل تا پنج شنبه آینده، ۵ می، تعطیل رسمی با حقوق در وزارتخانه ها، ادارات دولتی، نهادهای عمومی، واحدهای اداری محلی و شرکت های بخش عمومی اعلام کرده است.

تعطیلات عید فطر ۲۰۲۲ در عربستان

وزارت منابع انسانی و توسعه اجتماعی عربستان، تاریخ تعطیلات عید فطر ۲۰۲۲ در این کشور را برای بخش‌های خصوصی از پایان روز شنبه ۳۰ آوریل تا پنجشنبه ۵ می اعلام کرد.

در مورد بخش دولتی، تعطیلات عید فطر ۲۰۲۲ در عربستان سعودی برای کارمندان دولت با پایان روز کاری ۲۶ آوریل ۲۰۲۲ ( ۲۵ رمضان) آغاز شده و در ۶ مه آینده (۵ شوال) به پایان می رسد.

تعطیلات عید فطر ۲۰۲۲ در امارات متحده عربی

اداره فدرال منابع انسانی دولتی امارات تصمیم گرفت تعطیلات عید فطر امسال را از روز شنبه ۲۹ رمضان ۱۴۴۳ هجری قمری آغاز کند و تا سوم شوال ۱۴۴۳ هجری قمری ادامه دهد؛ یعنی تعطیلات در امارات از ۳۰ آوریل تا ۴ می ۲۰۲۲ است.

تعطیلات عید فطر ۲۰۲۲ در کویت

کمیسیون خدمات مدنی کویت اعلام کرد که تعطیلات عید فطر ۲۰۲۲ از یکشنبه اول ماه می آغاز می شود و تا پنجشنبه ۵ می ادامه دارد و شروع روز کاری از روز یکشنبه ۸ می خواهد بود.

تعطیلات عید فطر ۲۰۲۲ در عمان

وزارت خدمات مدنی عمان اعلام کرد که تاریخ عید فطر ۲۰۲۲ برای کارمندان بخش دولتی و خصوصی از روز دوشنبه ۲ می ۲۰۲۲ آغاز و در روز پنجشنبه ۵ می پایان می یابد.

تعطیلات عید فطر ۲۰۲۲ در عراق

تعطیلات عید سعید فطر سال ۲۰۲۲ در عراق ویژه کارکنان بخش دولتی و خصوصی از روز یکشنبه ماه مصادف با ۳۰ رمضان سال ۱۴۴۳ هجری قمری آغاز و تا روز پنجشنبه آینده ادامه خواهد داشت.

تعطیلات عید فطر ۲۰۲۲ در بحرین

منابع رسانه‌ای بحرین اعلام کردند که تعطیلات عید سعید فطر در این کشور از روز دوشنبه هفته جاری لغایت روز چهارشنبه به مدت ۳ روز متوالی است و پس از آن ساعت کاری رسمی در تمامی بخش‌های دولتی و خصوصی و بانک‌ها به حالت قبل بر می‌گردد.

تعطیلات عید فطر ۲۰۲۲ در یمن

تعطیلات عید فطر ۲۰۲۲ در یمن از روز دوشنبه ۲ می آغاز می شود و تا چهارشنبه ۴ می ادامه دارد و به گفته برخی منابع رسانه‌ای یمنی، این امر در بخش دولتی و خصوصی اعمال می شود. روز یکشنبه مصادف با اول می هم روز کارگر است که در یمن تعطیل رسمی محسوب می‌شود.

تعطیلات عید فطر ۲۰۲۲ در اردن

منابع رسانه‌ای اردن اعلام کردند که تعطیلات عید فطر ۲۰۲۲ در اردن از روز یکشنبه اول ماه می مصادف با تعطیلات روز کارگر آغاز می‌شود. تعطیلات عید سعید فطر در اردن تا چهارشنبه ادامه دارد.

تعطیلات عید فطر ۲۰۲۲ در فلسطین

تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای اعلام کرد که تعطیلات عید سعید فطر ۲۰۲۲ از صبح روز یکشنبه آغاز و تا عصر روز چهارشنبه خواهد داشت.

تعطیلات عید فطر ۲۰۲۲ در لبنان

به گفته منابع رسانه‌ای لبنانی، تعطیلات عید سعید فطر در لبنان برای سال ۲۰۲۲ از روز یکشنبه اول ماه می مصادف با روز کارگر و روز شهدا آغاز می‌شود و تا چهارشنبه آینده یعنی چهارم ماه می ادامه خواهد داشت.

تعطیلات عید فطر ۲۰۲۲ در سوریه

به گفته منابع رسانه‌ای، تعطیلات عید فطر در سوریه در سال ۲۰۲۲ از سوم تا پنجم می ۲۰۲۲ خواهد بود و این تعطیلات شامل تمام بخش‌های دولتی و خصوصی می‌شود.

تعطیلات عید فطر ۲۰۲۲ در تونس

دولت تونس به تمام کارمندان بخش دولتی ۴ روز تعطیلات عید فطر در سال ۲۰۲۲ اعطا می کند. طبق اعلام دولت تونس، مرخصی کارمندان بخش دولتی، دانشگاه ها و مدارس به مناسبت عید سعید فطر از روز یکشنبه آغاز می شود و تا چهارشنبه به مدت ۴ روز ادامه دارد.

تعطیلات عید فطر ۲۰۲۲ در مغرب

به گفته برخی منابع رسانه‌ای مغربی، تعطیلات عید فطر ۲۰۲۲ در مغرب از روز یکشنبه اول می که مصادف با تعطیلات روز کارگر است، آغاز می شود و این تعطیلات تا چهارشنبه ۴ می ادامه دارد.

تعطیلات عید فطر ۲۰۲۲ در الجزایر

تعطیلات عید سعید فطر در الجزایر از روز یکشنبه اول ماه می مصادف با روز کارگر آغاز می شود و به گفته برخی منابع رسانه‌ای تا چهارشنبه ادامه خواهد داشت.

تعطیلات عید فطر ۲۰۲۲ در لیبی

مقامات لیبی تاریخ شروع عید سعید فطر را تا زمان نگارش این گزارش اعلام نکرده‌اند، اما طبق محاسبات نجومی اولین روز عید فطر در لیبی روز دوشنبه خواهد بود و پیش بینی می شود که عید فطر ۲۰۲۲ لیبی از صبح دوشنبه تا عصر چهارشنبه آینده ۴ می ادامه داشته باشد.

تعطیلات عید فطر ۲۰۲۲ در سومالی

به گفته برخی منابع رسانه‌ای، تعطیلات عید فطر در سومالی از بامداد روز دوشنبه دوم اردیبهشت آغاز و تا روز چهارشنبه چهارم اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

تعطیلات عید فطر ۲۰۲۲ در سودان

به گفته منابع رسانه‌ای، تعطیلات عید فطر ۲۰۲۲ در سودان از روز دوشنبه ۲ می آغاز و تا پنجشنبه ۵ می ادامه خواهد داشت.

تعطیلات عید فطر در ترکیه

به گفته ریاست امور مذهبی ترکیه، روز عید سعید فطر در ترکیه روز دوشنبه ۲ می ۲۰۲۲ برابر با اول شوال سال ۱۴۴۳ هجری قمری خواهد بود.

تعطیلات عید فطر ۲۰۲۲ در جزایر کومور

عید سعید فطر در جزایر کومور از روز یکشنبه دوم فروردین ماه آغاز و غروب چهارشنبه ۴ اردیبهشت به پایان می رسد.

تعطیلات عید فطر ۲۰۲۲ در موریتانی

مقامات رسمی هنوز تاریخ تعطیلات عید سعید فطر ۲۰۲۲ را در موریتانی اعلام نکرده‌اند، اما پیش‌بینی می‌شود که مانند اغلب کشورهای عربی و اسلامی از صبح روز دوشنبه آغاز شود و تا عصر چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ادامه داشته باشد.

تعطیلات عید فطر ۲۰۲۲ در کشورهای اندونزی، مالزی، برونئی، بنگلادش، پاکستان، افغانستان، غنا، هند

پیش‌بینی می‌شود روز سه‌شنبه سوم می در اندونزی، مالزی، برونئی، هند، بنگلادش، پاکستان، افغانستان و غنا عید باشد، زیرا این کشورها روزه‌داری را از روز یکشنبه ۲ آوریل ۲۰۲۲ آغاز کرده‌اند. معمولا تعطیلات عید فطر در این کشورها ۳ روز به طول می انجامد و به همین دلیل پیش‌بینی می شود تعطیلات عید فطر در این کشورها از صبح روز سه شنبه ۱۲ اردیبهشت آغاز و تا عصر روز پنجشنبه ادامه داشته باشد. تعطیلات عید فطر در ایران اسلامی هم از روز دوشنبه آغاز و غروب سه شنبه هفته جاری به پایان می‌رسد.

پربیننده ترین خبرها