زلال قرآن (699)؛

قانون علیت عمومی و اسباب و مسببات چه نقشی در اداره امور عالم دارد؟

قانون علیت عمومی و اسباب و مسببات چه نقشی در اداره امور عالم دارد؟
دوشنبه 12 ارديبهشت 1401 - 12:30

خداوند قادر متعال کل عالم هستی را براساس قانون علیت عمومی و اسباب و مسببات اداره می کند.

العالم ـ زلال قرآن
تامل و دقت در حقیقت آیات زیر:
1- آیات 1 تا 5 سوره مبارکه نازعات:
« وَالنَّازِعَاتِ غَرْقًا . وَالنَّاشِطَاتِ نَشْطًا . وَالسَّابِحَاتِ سَبْحًا . فَالسَّابِقَاتِ سَبْقًا . فَالْمُدَبِّرَاتِ أَمْرًا»
ترجمه: (قسم به فرشتگانی که (جان کافران را) به سختی بگیرند. قسم به فرشتگانی که (جان اهل ایمان را) به آسایش و نشاط ببرند. و قسم به فرشتگانی که با کمال سرعت (فرمان حق را) انجام دهند. قسم به فرشتگانی که (در نظم عالم) بر هم سبقت گیرند. قسم به فرشتگانی که (به فرمان حق) به تدبیر نظام خلق می‌کوشند (که قیامتی و حشری خواهد آمد)).
2– آیه3 سوره مبارکه یونس:
« إِنَّ رَبَّكُمُ اللَّـهُ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ ثُمَّ اسْتَوَىٰ عَلَى الْعَرْشِ يُدَبِّرُ الْأَمْرَ مَا مِن شَفِيعٍ إِلَّا مِن بَعْدِ إِذْنِهِ ذَٰلِكُمُ اللَّـهُ رَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ أَفَلَا تَذَكَّرُونَ»
ترجمه: (خالق و پروردگار شما به حقیقت خداست که جهان را از آسمانها و زمین در شش روز (یعنی مقدار زمان شش روز یا شش مرتبه وجودی) خلق فرمود، آن گاه ذات مقدسش بر عرش فرمانروایی قرار گرفت، امر آفرینش را نیکو ترتیب می‌دهد، هیچ کس شفیع و واسطه جز به رخصت او نخواهد بود، چنین خدایی به حقیقت پروردگار شماست، او را به یگانگی بپرستید، چرا متذکر نمی ‌شوید).
این حقیقت را روشن می کند که خداوند قادر متعال نظام عالم را براساس قانون اسباب و مسببات و قاعده علت و معلولی اداره می کند و با احاطه قیومی براین اسباب و مسببات آنها را وسائط فیض خود بر مخلوقات و انسان قرارداده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها