یاس سعودی از آمریکا؛ آن ها یمنی ها را شناخته اند

یاس سعودی از آمریکا؛ آن ها یمنی ها را شناخته اند
دوشنبه 12 ارديبهشت 1401 - 22:16

شاهزاده ترکی الفیصل، رئیس سابق اطلاعات عربستان سعودی، گفت که عربستان احساس می کند که آمریکا در مقابله با تهدیدهای امنیتی انصارالله یمن برای سعودی و منطقه، ریاض را مایوس کرده است.

العالم – کشکول

ترکی الفیصل در گفت‌ و گو با روزنامه سعودی عرب نیوز اظهارداشت: سعودی‌ها رابطه با آمریکا را راهبردی می ‌دانستند، اما زمانی که معتقد بودیم آمریکا و عربستان برای مقابله با تهدید مشترک علیه ثبات و امنیت باید در کنار هم باشند، آمریکا ما را تنها گذاشت.

به نظر می رسد ترکی با اینکه مدتها سفیر عربستان در واشنگتن بوده است هنوز دچار این توهم است که آمریکا توانایی انجام هر کاری را دارد، اما کمکی به عربستان برای غلبه بر مردم یمن و انصارالله نکرد.

اما وی هنوز نفهمیده که ائتلاف آمریکا، عربستان سعودی، امارات، رژیم صهیونیستی، انگلستان و بقیه کشورهای غربی در جنگ یمن با شکست مواجه شده اند و اینکه این ائتلاف عریض و طویل به رهبری آمریکا به استثناء شاهزادگان آل سعود مانند ترکی، بن سلمان و دیگران متوجه شده است که پیروزی بر مردم یمن حتی اگر جنگ چندین دهه به طول انجامد، غیرممکن است.

گویی ترکی از آمریکا، انگلستان و ... انتظار دارد که مانند سودان، سرباز بفرستند تا به نیابت از سعودی‌ها که هنوز معتقدند با پول و ثروت نفتی شان می توانند همه دنیا را به طرف جنگ های نیابتی سوق دهند، علیه مردم یمن بجنگند آنهم ملت یمن که اراده شان قوی تر از کوه است.

ترکی برای اثبات دیدگاهش گفت که آمریکا، عربستان را در برابر مردم یمن خوار کرد مانند جو بایدن رئیس جمهور آمریکا که حمایت از سعودی در جنگ یمن را متوقف کرد و سامانه های پدافند ضد موشکی را از عربستان خارج کرد.

این سخن با گفته های دیپلمات های غربی در تضاد است که گفتند آمریکا در ماه های اخیر حمایت نظامی خود از عربستان سعودی را افزایش داده است، حمایتی که با تغییر رئیس کاخ سفید تغییری نکرده است و تصمیم به جنگ علیه یمن یک تصمیم آمریکایی اسرائیلی بود که توسط عربستان و امارات اجرا شد.

تنها نکته درستی که ترکی در این مصاحبه به آن اشاره کرد آن است که جنبش انصارالله تهدیدی برای منافع نامشروع آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی در یمن و منطقه است.

شاهزادگان خاندان سعودی، آمریکا را مقصر می‌ دانند که چرا سربازان آمریکایی را برای مردن به یمن اعزام نکرد اما آمریکا به خوبی می داند که مردان یمن چه کسانی هستند، لذا فقط با موشک، بمب، محاصره و گرسنگی به جنگ این مردان رفت به همین دلیل شاهزادگان سعودی باید از سال های جنگ پوچ در یمن درس عبرت آموخته، به تجاوزشان به یمن پایان داده، محاصره این کشور را لغو کنند و بفهمند که یمن حیات خلوت سعودی نیست.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها