حمایت «عمار حکیم» از بازگشت سوریه به جایگاهش در جهان عرب

حمایت «عمار حکیم» از بازگشت سوریه به جایگاهش در جهان عرب
سه شنبه 13 ارديبهشت 1401 - 11:14

سید عمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی عراق طی سخنانی در خطبه‌ نماز عید فطر در بغداد با اشاره به اوضاع سیاسی عراق اظهار داشت: با گذشت هفت ماه از اجرای انتخابات پیش از موعد در عراق همچنان شاهد کندی آشکار در روند شکل‌گیری صحنه سیاسی تازه در عراق هستیم.

العالم - عراق

رهبر جریان حکمت ملی عراق خاظرنشان کرد: در این شرایط حساس، اوضاع سیاسی کشور نیاز به بازنگری واقع‌بینانه و فوری دارد تا ما را از بن بست خارج کند و از حالت تضاد به تفاهم منتقل کند.

حکیم تاکید کرد: به صراحت و از سر اهتمام و مهر می‌گویم که تلاش برای شکستن اراده طرف مقابل به نفع هیچ کس نیست و از این راه نمی‌توان کشور را ساخت و به هدفی دست یافت و فقط موجب پیچیده‌تر شدن اوضاع می‌شود.

رهبر جریان حکمت ملی عراق ادامه داد: ادامه وضعیت کنونی و تسلیم شدن در برابر روند حوادث و منتظر راه‌حل های خارجی ماندن یا ادامه تضاد و درگیری خطری بزرگ است که عواقب وخیمی بر دموکراسی و اصول احترام به قانون اساسی و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت و روند ساخت نهاد حکومت دارد.

وی تصریح کرد: باید به‌صراحت نقض قانون اساسی و تخلف از زمان‌بندی‌های تصریح‌شده در قانون را محکوم و هرگونه آسیب به منافع و روزی و خدمات مردم را که ناشی از تأخیر در روند تشکیل دولت باشد سریعا متوقف کنیم. این کوتاهی سیاسی نشان‌دهنده اشکالی ساختار در سرشت نظام سیاسی کشور است.

حکیم با بیان اینکه درست نیست که انتخابات خود به یک مسئله در کشور تبدیل شود، گفت: عجیب است که شاهد تکرار همان اشتباهاتی باشیم که موجب فاصله افتادن میان ملت و نظام سیاسی شده است و بی آنکه متوجه باشیم بر خشم جوانان از نظام سیاسی کشور بیفزایم. این امنیت کشور را با چالش‌هایی بیشتر از چالش های کنونی مواجه می‌کند.

رهبر جریان حکمت ملی عراق افزود: وضعیت سیاسی کشور به خودی خود ملتهب و شرایط پیچیده است اما این کوتاهی و بن‌بست سیاسی بر پیچیدگی و التهاب می‌افزاید و موجب پیدایش دومینوی بحران‌ها می‌شود.

حکیم با بیان اینکه این فراخوانی صادقانه به همه برادرانمان است، گفت: بیاییم منافع عراق و امنیت و منفعت ملتمان را بر هر امر دیگری اولویت دهیم و با سعه صدر از مواضع گذشته فاصله بگیریم.
وی افزود: بار دیگر بر ضرورت تشکیل دولت برآمده از فراکسیون اکثریتی که بزرگ‌ترین طیف اجتماعی کشور آن را تشکیل داده باشد تأکید می‌کنیم.

رهبر جریان حکمت ملی عراق خاطرنشان کرد: نسبت به تلاش برای پیش بردن ائتلاف‌های فاقد توازنی که در آنها حقوق بزرگ‌ترین طیف اجتماعی در نظر گرفته نشود و بخواهد نخست‌وزیری را نامزد کند یا بازسازی جبهه‌بندی‌های پیشین که هیچ نتیجه‌ای جز پیچیده‌تر کردن صحنه سیاسی کشور نخواهد داشت هشدار می‌دهیم.

حکیم اظهار داشت: هیچ اکثریت سیاسی بدون رعایت حقوق اکثریت طیف‌های تشکیل‌دهنده‌اش موفق نخواهد بود. صحنه سیاسی کشور اجازه ماجراجویی و ریسک را نمی دهد. هدر دادن وقت و تلاش‌های خیرخواهانه کافی است.

رهبر جریان حکمت ملی عراق ادامه داد: از همه نیروهای سیاسی در مجلس چه آنها که انتخابشان پیوستن به ائتلاف اکثریت تشکیل‌دهنده دولت است و چه آنها که در پی پیوستن به اپوزیسیون هستند می‌خواهم که «سند ساخت راهبردی کشور» را با همکاری نهادهای دولتی و مدنی تنظیم کنند به نحوی که دربردارنده زمان‌بندی‌های الزام‌آور برای دولتی باشد که رأی اعتماد می‌گیرد و بر عملکرد دولت بر اساس اجرای این سند نظارت شود.

دولت عراق در مقابل حمله ترکیه عمل کند

رهبر جریان حکمت ملی عراق در بخش دیگری از سخنانش در خطبه‌ نماز عید فطر در بغداد، ضمن حمایت از بازگشت سوریه به جایگاهش در جهان عرب گفت: همچنین از نقش برادران عرب در ورق زدن این صفحه فرسوده که هزینه‌های بسیار در پی داشته و ما را گرفتار سردرگمی‌های سختی کرده و فقط به امنیت و منافع ملت‌های عرب و آینده فرزندانمان آسیب زده حمایت می‌کنیم.
وی افزود: نبود نقش مؤثر کشورهای عربی و اسلامی به نیروهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای فرصت داد که تأثیری منفی در مسائل عربی و اسلامی پیدا کنند و حاکمیت عربی و اسلامی را هدف قرار دهند و روابط برادرانه‌شان را تضعیف کنند.

حکیم تاکید کرد: سرنوشت مشترک ما اعراب و مسلمانان لازم می‌آورد که با یکدیگر تفاهم داشته باشیم و گفت‌وگو کنیم و روابط برادرانه‌مان را تحکیم کنیم. اگر نمونه اتحاد و چنگ زدن به ریسمان استوار الهی نباشیم، «بهترین امتی که به میان مردم آمده» نخواهیم بود.

رهبر جریان حکمت ملی عراق بار دیگر عملیات مکرر نظامی ترکیه علیه حاکمیت ارضی‌ عراق را محکوم و بر مخالفت با استفاده از خاک عراق برای تعرض به کشورهای همسایه یا هدف قرار دادن امنیت ملی آنها تأکید کرد.

وی افزود: تأکید می‌کنیم که نمی‌خواهیم حاکمیت ارضی‌مان به این روش که کرامت عراق را آسیب می‌زند و فرزندان عراق را می‌آزارد هدف قرار گیرد. از دولت می‌خواهیم متناسب با این مسئولیت ملی و اهمیت این پرونده حساس عمل کند.

حکیم با بیان اینکه تحولات روسیه و اوکراین را زیر نظر داریم، گفت: بسیار متأسفیم که خشونت و جنگ بر مذاکره سازنده و تفاهم اولویت یافته است.

رهبر جریان حکمت ملی عراق در ادامه اظهار داشت: پیامدهای این جنگ محدود به روسیه و اوکراین نخواهد شد بلکه مستقیما نظام حاکم بین‌المللی را تهدید خواهد کرد، به خصوص که شورای امنیت در یافتن راه حل برای این بحران شکست خورده است.

حکیم در پایان تاکید کرد: نهادهای بین‌المللی اگر نتوانند به جنگ‌ها و نقض حقوق انسان‌ها پایان دهند چه ارزشی دارند؟

پربیننده ترین خبرها