دیدار وزیر نفت ایران با رئیس جمهوری ونزوئلا

دیدار وزیر نفت ایران با رئیس جمهوری ونزوئلا
سه شنبه 13 ارديبهشت 1401 - 14:22

وزیر نفت ایران در دیداری رسمی با «نیکولاس مادورا» رئیس جمهوری ونزوئلا در کاراکاس ملاقات کرد.

العالم - ایران

«نیکولاس مادورا» در حساب توئیتری خود با اشاره به این ملاقات سازنده با «جواد اوجی» وزیر نفت ایران گفت راه هایی برای تحکیم روابط برادرانه و همکاری در مسائل انرژی به بحث گذاشته شد.»

تلویزیون دولتی ونزوئلا نیز تصاویری از این جلسه در کاخ ریاست جمهوری در «میرافلور» را پخش کرد.

براساس بیانیه منتشر شده از سوی وزارت نفت ونزوئلا پیش تر وزیر نفت ایران با «تارک ال اسامی» همتای ونزوئلایی خود برای گفتگو درباره ایجاد راه ها و مکانیسم هایی برای غلبه بر اقدامات زورگویانه یکجانبه تحمیلی از سوی دولت آمریکا و کشورهای متحدش دیدار کرده بود. جزئیات بیشتر درباره این ملاقات منتشر نشده است.

سفر جواد اوجی به ونزوئلا که کشوری با بالاترین ذخایر نفت خام دنیاست تنها چند هفته پس از دیدار مقام‌های رسمی آمریکا در میانه افزایش بهای جهانی نفت خام به دلیل جنگ اوکراین صورت گرفت.

در ماه مارس هیات آمریکایی جلسه ای بی سرو صدا با نیکولاس مادورا برگزار کردند.

از سوی دیگر ایران نیز که از اصلی ترین تولیدکنندگان نفت است ماه گذشته اعلام کرد ظرفیت تولیدش به سطح قبل از اعمال تحریم های آمریکا در سال ۲۰۱۸ بازگشته است.

گفتنی است روابط دوجانبه میان دو کشور مهم تولیدکننده نفت جهان با حمایت رهبر فقید سوسیالیست «هوگو چاوز» از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۳ و سپس در ادامه با پشتیبانی نیکولاس مادورا ادامه دارد و تقویت می شود.

ونزوئلا که تحت تحریم های سختگیرانه آمریکاست از متحدان ایران، روسیه و چین می باشد. در سال ۲۰۲۰ ایران کمک هایی برای رفع کمبودهای داخلی این کشور با دو کشتی فرستاد و در همان سال «محمد جواد ظریف» وزیر امورخارجه ایران اعلام کرد ایران طرفِ ونزوئلا باقی می ماند و از این کشور پشتیبانی می کند.

پربیننده ترین خبرها