هشدار سازمان جهانی بهداشت: اضافه‌وزن در اروپا به اپیدمی بدل شده است

هشدار سازمان جهانی بهداشت: اضافه‌وزن در اروپا به اپیدمی بدل شده است
سه شنبه 13 ارديبهشت 1401 - 16:37

سازمان جهانی بهداشت درباره پیشی گرفتن اضافه‌وزن از استعمال دخانیات در اروپا به عنوان یکی از عوامل اصلی ایجادکننده گونه‌های مختلف سرطان هشدار داد.

العالم - به نقل از خبرگزاری پی‌ای میدیا، بر اساس یافته های یک گزارش جدید، اضافه وزن و چاقی در اروپا به یک "اپیدمی بزرگ" بدل شده است و هر سال باعث مرگ بیش از 1.2 میلیون نفر می شود.

این پژوهش که توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) انجام شد، نشان داد که چربی اضافی بدن منجر به مرگ زودرس می شود و یک عامل اصلی و خطرناک برای بروز معلولیت است.

در این گزارش آمده است که همه‌گیری کووید-19 به دلیل کاهش ورزش و افزایش مصرف غذاهای پرچرب و حاوی قند و نمک، اوضاع را بدتر کرده است؛ از جمله برای کودکان در انگلستان.

در سرتاسر اروپا، اضافه وزن یا چاقی 59 درصد از بزرگسالان و همچنین 8 درصد از کودکان زیر پنج سال و از هر سه کودک یک کودک در سن مدرسه را تحت تاثیر قرار می دهد.

بر اساس این مطالعه، در اروپا، انگلستان از نظر داشتن بیشترین سطح اضافه وزن و چاقی، پس از رژیم صهیونیستی، مالت و ترکیه در رتبه چهارم قرار دارد.

این گزارش می‌افزاید: «به گونه ای نگران کننده، افزایش مداوم شیوع اضافه وزن و چاقی در منطقه اروپا وجود دارد و هیچ کشور عضوی در مسیر رسیدن به هدف توقف افزایش چاقی تا سال 2025 قرار ندارد.»

این تحقیق خاطرنشان می کند که چاقی با بسیاری از بیماری ها از جمله عوارض اسکلتی عضلانی، دیابت نوع 2، بیماری قلبی و دست کم 13 نوع سرطان مرتبط است.

در این گزارش آمده است: «در سراسر منطقه اروپایی عضو سازمان جهانی بهداشت، چاقی احتمالاً مسئول مستقیم دست کم 200000 مورد سرطان جدید در سال است و پیش‌بینی می‌شود این رقم در دهه‌های آینده افزایش یابد.»

بر اساس داده های این گزارش، در برخی از کشورهای منطقه اروپا، پیش‌بینی می‌شود چاقی از استعمال دخانیات به‌عنوان عامل خطر اصلی ایجادکننده سرطان‌های قابل پیشگیری در دهه‌های آینده پیشی بگیرد.

در این گزارش همچنین آمده است که «عوامل محیطی منحصر به فرد برای زندگی در جوامع مدرن اروپا که به شدت دیجیتالی شده‌اند نیز محرک‌های چاقی هستند»، مانند بازاریابی دیجیتالی محصولات غذایی ناسالم برای کودکان، و «تکثیر بازی‌های آنلاین بی‌تحرک».

اما این مطالعه همچنین می‌گوید که پلتفرم‌های دیجیتال می توانند «فرصت‌هایی را برای ارتقا و بحث سلامت و رفاه فراهم کنند.»

پربیننده ترین خبرها