وال‌استریت‌ژورنال: رئیس سیا دیداری محرمانه با ولیعهد سعودی داشته است

وال‌استریت‌ژورنال: رئیس سیا دیداری محرمانه با ولیعهد سعودی داشته است
سه شنبه 13 ارديبهشت 1401 - 21:36

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت که رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) ماه پیش در سفری محرمانه در جده با ولیعهد سعودی دیدار کرده و با وی درباره موضوعات متعددی از جمله برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرده است.

العالم - آمریکا

در حالی که دولت بایدن در تلاش است تا به بهبود روابط خود با «عربستان سعودی» بپردازد روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» روز سه‌شنبه در گزارشی نوشت که «ویلیام برنز» رئیس سازمان سیا ماه پیش در سفری از پیش اعلام نشده، به عربستان سعودی سفر و با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان دیدار کرد.

بر اساس گزارش وال‌استریت ژورنال، این سفر در اواسط ماه آوریل انجام شده و دیدار بین بن سلمان و برنز در شهر ساحلی جده برگزار شد،‌ جایی که بن سلمان بخش عمده‌ای از ماه رمضان خود را در آنجا سپری کرده است.

در حالی که جزئیات این دیدار هنوز به طور کامل مشخص نشده اما بر اساس گفته منابع آمریکایی و سعودی، موضوعاتی نظیر تولید نفت، حمله روسیه به اوکراین، برنامه هسته‌ای ایران و جنگ در یمن از جمله این موضوعات بوده‌اند.

یک منبع آمریکایی درباره این دیدار گفت: «گفت‌وگوی خوبی بوده و این گفت‌وگو بهتر از تعامل‌های پیشین آمریکا با سعودی‌ها بوده است».

ویلیام برنز پیشتر سمت معاون وزیر خارجه آمریکا را بر عهده داشته و تحصیلاتی در رشته زبان عربی داشته و پست‌هایی را نیز در کشورهای غرب آسیا داشته است.

در دوران دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور اسبق آمریکا، وی در گفت‌وگوهایی که با ایران درباره برنامه هسته‌ای انجام شده بود، حضور داشت.

سفر برنز به عربستان سعودی در حالی انجام شده که روابط میان واشنگتن و ریاض به پایین ترین سطح خود طی چند دهه گذشته رسیده است. کاهش سطح روابط پس از آن صورت گرفت که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در سال 2019 گفته بود که باید با عربستان سعودی به دلیل موضوعات نقض حقوق بشری نظیر کشتن «جمال خاشقچی» روزنامه نگار سعودی، همانند یک کشور منفور رفتار شود.

گزارش محرمانه‌ای که سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا آن را منتشر کرده بود تایید کرده که عملیات دستگیری و کشتن جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول، با تایید محمد بن سلمان انجام شده است.

بن سلمان هرگونه دست داشتن در کشتن خاشقچی را رد کرده و در دیدار ماه سپتامبر گذشته با مشاور امنیت ملی دولت بایدن گفته که هرگز دیگر نمی‌خواهد درباره این موضوع صحبت کند.

از آن زمان،‌ عربستان سعودی به درخواست‌های آمریکا برای تزریق نفت بیشتر به بازارها پاسخ منفی داده و در راستای منافع روسیه حرکت کرده است.

یک سخنگوی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به درخواست روزنامه وال استریت ژورنال درباره سفر ویلیام برنز به عربستان سعودی پاسخ نداد و مقام‌های سعودی نیز به درخواست‌ها در این زمینه پاسخ نداده‌اند.

بر اساس گفته مقام‌های ارشد دو کشور، شکاف‌های سیاسی میان عربستان سعودی و آمریکا از زمان حمله روسیه به اوکراین عمیقتر شده است و این خطر ایجاد شده که ریاض به همگرایی بیشتر با روسیه و چین بپردازد یا دست کم اینکه در موضوعات حیاتی برای واشنگتن (همانند اتفاقی که درباره اوکراین افتاد) خنثی باقی بماند.

کاخ سفید پیشتر گفته بود که آمریکا متعهد به حمایت از دفاع عربستان از سرزمین‌های خود است.

وال استریت ژورنال در گزارش خود نوشت: «طی سال گذشته چند مقام آمریکایی به عربستان سعودی سفر کرده تا شکاف ایجاد شده میان این دو کشور را التیام بخشند. مقام‌های آمریکایی در این سفرها به نگرانی‌ سعودی‌ها درباره تهدیدهای امنیتی که از سوی ایران و حوثی‌ها ناشی شده پرداخته‌اند اما بایدن هنوز از هرگونه امتیازدهی به سعودی‌ها خودداری می‌کند».

ویلیام برنز از زمان تصدی پست ریاست سیا تا کنون، 15 سفر خارجی داشته که شامل سفر محرمانه به کابل در آگوست گذشته و دیدار با مقام‌های ارشد طالبان بوده است.

وی نقش کلیدی در دولت بایدن در واکنش به جنگ در اوکراین داشته و نوامبر گذشته نیز به مسکو سفر کرد تا به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه درباره پیامدهای حمله به اوکراین هشدار دهد.

پربیننده ترین خبرها