العالم ـ زلال قرآن
روح که مبداء پیدایش حیات انسانی و حقیقت و اصل وجود انسان است، دارای دو جنبه نفسانی و عقلانی و دو گروه قوای بسیار قوی تحت عنوان، قوای نفسانی (قوای شهویه و غضبیه و وهمیه)، و قوای عقلانی ( قوای فکر و اندیشه تعقل و تدبر و...) است.
هریک از این جنبه ها به دلیل کشش ها و گرایش های ذاتی و ویژه خود، به زندگی آدمی جهتی خاص می بخشد، چنانکه جنبه نفسانی روح، به واسطه قوای در اختیار خود و برای هرچه بهتر عمل کردن به وظائف ذاتی خویش، آدمی را به سوی دنیا و مواهب گوناگون و عدیده آن می کشاند، و جنبه عقلانی روح توسط قوای خاص خویش انسان را به سوی خدا دعوت می نماید و می کوشد او را از گرفتار شدن در چنگال نفسانیات نجات دهد.
چرا که عقل هدایت کننده انسان به سوی خیرات، دعوت کننده به سوی خدا، و بشارت دهنده به سوی بهشت رضوان الهی است، و نفس امّاره سوق دهنده او به جانب مواهب مادی است .