وزیر دفاع پیشین آمریکا: ترور سردار سلیمانی با هدف کسب امتیاز برای ترامپ در انتخابات بود

وزیر دفاع پیشین آمریکا: ترور سردار سلیمانی با هدف کسب امتیاز برای ترامپ در انتخابات بود
شنبه 17 ارديبهشت 1401 - 01:21

مارک اسپر وزیر دفاع پیشین آمریکا در دولت ترامپ، در کتاب خود موسوم به "سوگند مقدس" افشا کرد که بر خلاف ادعاهای مقامات سابق آمریکا مبنی بر تهدید سردار شهید قاسم سلیمانی فرمانده ارشد جمهوری اسلامی ایران برای آمریکا، ترور وی با هدف کسب امتیاز برای ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۰ انجام شد.

العالم-آمریکا

"گاردین" جمعه شب نوشت، درحالی که مدت زمان کمی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ باقی مانده بود، اظهارات اوبرایان مشاور امنیت ملی سابق دولت دونالد ترامپ، مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا را شوکه کرد.

اوبرایان به میلی گفته بود که ترامپ می‌خواهد یکی از فرماندهان ارشد ایران را به قتل برساند.

مارک اسپر دومین وزیر دفاع در دولت ترامپ در این کتاب می‌نویسد: این یک ایده بسیار بد با عواقب بزرگ بود.

وی ادامه می‌دهد که به عقیده مارک میلی این ایده ترامپ کاملا منافع سیاسی رئیس جمهور پیشین آمریکا را دنبال می‌کرد.

مارک اسپر در این کتاب، خود را از مشاوران ترامپ معرفی می‌کند که با ایده‌های بد یا غیرقانونی وی یا سایر مشاوران رئیس جمهور سابق آمریکا از جمله ترور سردار سلیمانی مخالفت کرده است.

اسپر می‌نویسد: در جلسه‌ای در جولای ۲۰۲۰، اوبرایان بر ترامپ فشار آورد که به دلیل غنی‌سازی اورانیوم ایران که پس از خروج آمریکا از برجام سرعت گرفت، علیه این کشور اقدام نظامی انجام دهد.

وی می‌افزاید: در این جسله اوبرایان برای اقدام نظامی علیه ایران بر ترامپ فشار می‌آورد و مایک پنس معاون وقت ترامپ بر روی صندلی خود ساکت نشسته بود. اما مارک میدوز رئیس دفتر ترامپ سخنان اوبرایان را قطع کرد و این ایده فراموش شد.

با این حال اسپر در کتاب خود می‌گوید که یک ماه پس از این جلسه میلی به وزیر دفاع سابق آمریکا به نقل از اوبرایان اطلاع می‌دهد که "رئیس جمهور آمریکا قصد دارد یک فرمانده ارشد ایران که خارج از این کشور فعالیت می‌کند را هدف قرار دهد. "

اسپر در کتاب خود ادعا می‌کند: نمی‌توانستم این خبر را باور کنم. این مثل فیلم‌ها بود که در آن‌ها مشاوران کاخ سفید با رئیس جمهور آمریکا دیدار می‌کنند و ایده‌های "بسیار عالی" خود را به او ارائه می‌دهند. اما این یک ایده بسیار بد با عواقب بسیار بزرگ بود. چگونه افراد در کاخ سفید چنین چیزی را نادیده گرفتند؟

به گزارش ایرنا، بامداد ۱۳ دی ۱۳۹۸ در حمله موشکی پهپادهای آمریکایی، سردار قاسم سلیمانی فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران، ابوالمهدی المهندس معاون سازمان بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) و همراهانشان در فرودگاه بین المللی بغداد به شهادت رسیدند.

این حمله و جنایت با دستور مستقیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور وقت آمریکا انجام شد.

به دنبال حمله تروریستی ارتش آمریکا به خودروی سردار سلیمانی و المهندس و همراهانشان در فرودگاه بغداد که به شهادت همه آن‌ها انجامید، جمهوری اسلامی ایران بامداد چهارشنبه ۱۸ دی‌ ۱۳۹۸ با موشک پایگاه عین‌الاسد آمریکارا مورد حمله قرار داد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها