العالم ـ زلال قرآن
در این جدال مستمر، قوای جنبه نفسانی روح (قوای شهویه و غضبیه) که تحت سیطره و تحریکات قوّی «حُب ذات» قرار دارند، با گرایش ها و کشش های قدرتمندی که ایجاد می کنند، همچون دیوار پولادین و سد محکمی در مقابل هدایت های عقل قرار گرفته و تمام فکر و ذهن و توجه آدمی را به نیازهای مادی از یک طرف، و وسائل و وسائط پاسخگوئی به این نیازها از طرف دیگر، معطوف می دارد، و با تاثیرپذیری از تحریکات شیطانی و سرگرم کردن آدمی به لذت های مادی و امیال حیوانی، چنان سیطره ای بر وجودش پیدا می کند که انسان محبوب و معبود حقیقی خویش یعنی خداوند تبارک و تعالی و سعادت حقیقی خود را به کلی ازیاد می برد و وجود خود را به آتش سوزان جهنم گرفتار می سازد.
چرا که با سرگرم شدن و اشتغال فکر و ذهن و دل، به مظاهر فریبنده دنیای مادی دچار غرور و نخوت شده و با پیروی از هواهای نفسانی و امیال حیوانی و وسوسه های شیاطین، از صراط مستقیم الهی منحرف شوند و با غفلت، خدا و روز حساب (قیامت) را بدست فراموشی بسپارند، به گمراهی و جُحود و عذاب سخت الهی گرفتار و به آتش سوزان جهنم معذب خواهند شد.