شناسایی یک مورد ابتلا به آبله‌میمون در انگلیس

شناسایی یک مورد ابتلا به آبله‌میمون در انگلیس
يکشنبه 18 ارديبهشت 1401 - 11:57

مقام‌های بهداشتی انگلیس از شناسایی یک مورد ابتلا به بیماری عفونی "آبله‌میمون" در این کشور خبر داده‌اند.

العالم - گوناگون

آبله‌میمون یک عفونت ویروسی نادر است که معمولا در کشورهای غرب آفریقا دیده می‌شود.

روزنامه گاردین روز شنبه گذشته به نقل از مقام‌های اداره امنیت سلامت انگلیس (UKHSA) نوشت که بیمار مزبور به‌تازگی به نیجریه سفر کرده است و هم‌اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه بیماران تنفسی در یکی از مراکز درمانی لندن، بستری است.

به گفته "کالین براون"، متخصص بیماری‌های عفونی در اداره امنیت سلامت انگلیس، ویروس آبله‌میمون‌ میان انسان‌ها سرایت‌پذیری اندکی دارد و از این جهت نمی‌توان آن را خطری جدی برای سلامت عمومی جامعه به شمار آورد.

آبله‌میمون شبیه به آبله انسانی است. این بیماری در بسیاری از مناطق جهان سال‌ها است که ریشه‌کن شده و نمونه تازه‌ای از آن گزارش نشده است. با این حال، در سال‌های اخیر به‌ ویژه پس از همه‌گیری ویروس کرونا، نگرانی از شیوع این ویروس بیشتر شده است.

پژوهش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که ویروس آبله‌میمون، علاوه بر انسان‌ها می‌تواند موش‌ها و خرگوش‌ها را هم مبتلا کند.

در میان انسان‌ها، نخستین مورد ابتلا به آبله‌میمون در سال ۱۹۷۰ گزارش شد. در سال ۲۰۰۳ نیز مقام‌های بهداشتی آمریکا یک مورد از ابتلا به این ویروس را در ایالات متحده گزارش دادند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا سال گذشته در گزارشی اعلام کرد ویروس آبله‌میمون بسیار نادر است اما اگر فوری درمان نشود می‌تواند به آسیب مغزی شدید یا مرگ منجر شود.

بنا بر اعلام این مرکز، افراد معمولا در اثر گاز یا خراش میمون مبتلا یا تماس با ترشحات چشم، بینی یا دهان این میمون به ویروس آلوده می‌شوند.

بسیاری از کارشناسان بهداشتی اعتقاد دارند که برخی حوادث طبیعی مانند طغیان رودخانه‌ها در نیجریه، شرایطی ایجاد کرده است که حیوانات وحشی آلوده در ارتباط نزدیک‌تر با جوامع انسانی به‌ ویژه در کشورهای فقیر و توسعه‌نیافته قرار بگیرند و زمینه انتقال ویروس‌های مشترک فراهم شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها