داعش مسئولیت حمله موشکی از افغانستان به تاجیکستان را پذیرفت

داعش مسئولیت حمله موشکی از افغانستان به تاجیکستان را پذیرفت
يکشنبه 18 ارديبهشت 1401 - 14:23

شاخه خراسان داعش مدعی شده که روز شنبه به خاک تاجیکستان حمله موشکی انجام داده‌ است. برپایه گزارش‌ها این حمله از خاک افغانستان صورت گرفته‌ است. پیش از این، ادعاهای مشابهی نیز در مورد حمله به خاک ازبکستان منتشر شده‌ بود.

العالم - جهان اسلام

به گزارش افق نیوز، رسانه‌های تاجیکستان، روز شنبه به نقل از مقام‌های امنیتی این کشور گزارش دادند که چهار موشک دست‌ساز از نوع BM-1 از منطقه خواجه‌غار ولایت تخار به سمت تاجیکستان شلیک شده‌ است.

این رسانه‌ها به نقل از طالبان نوشتند که این حمله کار داعش بوده‌ است؛ اما مقام‌های محلی تاجیکستان در مرز افغانستان ادعا کرده‌اند که کار "جماعت انصارالله"، شبه‌نظامیان مخالف دولت این کشور است.

براساس این گزارش، مرزبانان تاجیک پس از شلیک موشک‌، به سوی مبدا پرتاب آن آتش گشودند که خودروی حامل مهاجمان، آتش گرفته؛ اما به خودشان آسیبی نرسیده‌ است.

امامعلی رحمان، رییس جمهوری تاجیکستان بارها درباره فعالیت داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌ است. تاجیکستان همچنین تنها کشور در آسیای مرکزی است که تاکنون هیچ‌گونه تماس و رابطه‌ای با طالبان برقرار نکرده و از نیروهای ضد طالبان حمایت می‌کند.

گفته می‌شود این دومین حمله موشکی از خاک افغانستان به کشورهای آسیای مرکزی (ازبکستان و تاجیکستان) است. مسئولیت حمله موشکی در ازبکستان را نیز داعش برعهده گرفته‌ بود.

اگرچه ازبکستان، انجام هرگونه حمله موشکی از خاک افغانستان در شهر مرزی ترمذ آن کشور را رد کرد؛ اما پس از طرح این ادعا، جنگنده‌های نیروی هوایی ازبکستان در امتداد مرز مشترک، مانور نظامی برگزار کردند.

"جماعت انصارالله" تاجیکستان از سوی سازمان ملل متحد به عنوان گروهی «تروریستی» شناخته می‌شود.

پیش از این، پاکستان نیز ادعا کرده‌ بود که داعش در کنار دو گروه طالبان پاکستانی و ارتش آزادی‌بخش بلوچ، از خاک افغانستان به آن کشور حمله می‌کنند. طالبان اما با رد این ادعا از پاکستان خواسته‌اند که مانع از نفوذ نیروهای داعش از خاک خود به افغانستان شود.

طالبان بارها اطمینان داده‌اند که هیچ کشوری از خاک افغانستان، هدف حمله قرار نخواهد گرفت و از کشورهای دیگر نیز خواسته‌اند که از تجاوز به خاک افغانستان پرهیز کنند. با این حال، پاکستان چندی پیش به بهانه انتقام خون ۷ نیروی ارتش خود، بخش‌هایی از ولایات کنر و خوست را بمباران کرد که در آن، ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند.

آن حملات خشم شدید مردم افغانستان را برانگیخت؛ اما طالبان تاکید کردند که این مشکلات باید از «راه سیاسی» حل شود.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها