پوتین امروز پیروزی اتحاد جماهیر شوروی در جنگ جهانی دوم را جشن می‌گیرد

پوتین امروز پیروزی اتحاد جماهیر شوروی در جنگ جهانی دوم را جشن می‌گیرد
دوشنبه 19 ارديبهشت 1401 - 08:39

جشن‌های سالگرد پیروزی شوروی سابق بر آلمان نازی امسال تحت تأثیر منازعه اوکراین قرار گرفته است.

العالم - اروپا

به نقل از رویترز، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز دوشنبه جشن‌های سالگرد پیروزی اتحاد جماهیر شوروی بر آلمان نازی را رهبری خواهد کرد. نیروهای روسی 77 سال پس از پایان جنگ جهانی دوم در یکی از مرگبارترین درگیری‌های اروپایی با اوکراین نبرد می کنند.

پوتین، رهبر ارشد روسیه از سال 1999، در سال‌های اخیر از روز پیروزی برای حمله به غرب از تریبونی در میدان سرخ پیش از رژه سربازان، تانک‌ها و موشک‌های بالستیک قاره‌پیما استفاده کرده است.

پوتین بارها جنگ در اوکراین را - که او آن را نبردی علیه ملی گرایان خطرناک "نازی" در اوکراین می داند - به چالشی که اتحاد جماهیر شوروی در زمان حمله آدولف هیتلر در سال 1941 با آن روبرو شد تشبیه کرده است.

پوتین در پیامی به مردم 12 جمهوری شوروی سابق از جمله اوکراین و گرجستان گفت: «وظیفه مشترک ما جلوگیری از رنسانس نازیسم است که رنج زیادی را برای مردم کشورهای مختلف به ارمغان آورده است.»

پوتین که بارها از رفتار غرب با روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 ابراز نارضایتی کرده است، می گوید که ایالات متحده از اوکراین برای تهدید روسیه استفاده می کند؛ موضوعی که آمریکا و اوکراین آن را رد می کنند.

روسیه همچنین اتهامات اوکراین و غرب مبنی بر ارتکاب جنایات جنگی توسط نیروهای این کشور از زمان آغاز عملیات نظامی در اوکراین را رد می کند.

اتحاد جماهیر شوروی 27 میلیون نفر را در جنگ جهانی دوم از دست داد، از جمله میلیون‌ها نفر در اوکراین، اما در نهایت نیروهای نازی را به برلین عقب راند، جایی که هیتلر خودکشی کرد و پرچم سرخ پیروزی شوروی بر فراز رایشستاگ در سال 1945 برافراشته شد.

علاوه بر شکست امپراتور فرانسه - ناپلئون بناپارت - در سال 1812، شکست آلمان نازی مورد احترام ترین پیروزی نظامی روس ها است اگرچه هر دو تهاجمِ فجعه بار از غرب،، روسیه را به شدت نسبت به مرزهای غربی خود حساس کرد.

روز پیروزی برای روس‌ها یک مناسبت تقریبا مقدس است زیرا بیشتر خانواده‌های شوروی سوگوارِ از دست دادن عزیزانشان هستند. برای روس‌ها، خاطره جمعی جنگ یکی از معدود رویدادهای غیرقابل انکار در تاریخ پرفراز و نشیبی است که با مناقشات متعدد در هم آمیخته است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها