غریب آبادی: ماموریت "گزارشگر ویژه" صرفا بررسی آثار تحریم‌ها است

غریب آبادی: ماموریت
دوشنبه 19 ارديبهشت 1401 - 18:09

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: ماموریت گزارشگر ویژه، برابر قطعنامه مصوب شورای حقوق بشر صرفا بررسی آثار تحریم‌ها بر حقوق بشر می‌باشد و ماموریتی برای بررسی سایر موضوعات ندارد.

العالم - ایران / سیاسی

کاظم غریب‌آبادی در نشست امروز شورای عالی قوه قضاییه، با ارائه گزارشی از اهداف و برنامه‌های بازدید گزارشگر ویژه اقدامات قهری یکجانبه از ایران، گفت: ماموریت گزارشگر ویژه اقدامات قهری یکجانبه ۸ سال قبل از سوی جنبش عدم تعهد به تصویب شورای حقوق بشر رسید و کشورهای غربی و آمریکا نیز هر سال به قطعنامه تمدید ماموریت این گزارشگر، رای مخالفت می‌دهند؛ چرا که خود را در مقام پاسخگویی در قبال جامعه بین‌المللی و کشورهای تحت تحریم نمی‌بینند.

معاون امور بین‌الملل و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه دعوت از گزارشگر ویژه و بازدید وی از جمهوری اسلامی ایران در نهادهای عالی نظام به تصویب رسیده است و نه در قوه قضاییه، گفت: ستاد حقوق بشر از آنجا که یک نهاد فراقوه‌ای است و اعضای اصلی آن از هر سه قوه هستند و مختص به قوه قضاییه نیست، به عنوان مرجع هماهنگی‌های مربوط به این بازدید تعیین گردید.

دبیر ستاد حقوق بشر همچنین عنوان کرد: ماموریت گزارشگر ویژه، برابر قطعنامه مصوب شورای حقوق بشر صرفا بررسی آثار تحریم‌ها بر حقوق بشر می‌باشد و ماموریتی برای بررسی سایر موضوعات ندارد.

غریب‌آبادی تاکید کرد: کشورهای تحت تحریم باید از تمام ظرفیت‌های موجود برای پاسخگو نمودن و مسئولیت‌پذیری واضعان و مجریان تحریم‌های یکجانبه استفاده کنند. در رابطه با ایران نیز طبیعتا با توجه به خصومت‌های مداوم دشمنان علیه ملت ایران، هرگونه برنامه‌ریزی با رعایت ملاحظات لازم، انجام شده و می‌شود.

ایسنا

پربیننده ترین خبرها