واکنش ترامپ به افشاگری‌ها؛ «مارک اسپر سست‌عنصر و بی‌اختیار بود»

واکنش ترامپ به افشاگری‌ها؛ «مارک اسپر سست‌عنصر و بی‌اختیار بود»
دوشنبه 19 ارديبهشت 1401 - 21:41

رئیس‌جمهور سابق آمریکا ادعاهای وزیر دفاع سابقش درباره مسائل مختلف را دروغ خوانده و از او به عنوان فردی «سست‌عنصر و بی‌اختیار» یاد کرده است.

العالم - آمریکا

دفتر «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با صدور بیانیه‌ای به ادعاهای مطرح‌شده توسط «مارک اسپر»، وزیر دفاع دولت او پاسخ داده و از او به عنوان فردی «سست‌عنصر و بی‌اختیار» یاد کرده است.

فضای سیاسی در آمریکا در روزهای گذشته تحت تأثیر افشاگری‌های «مارک اسپر»، آخرین وزیر دفاع ترامپ قرار گرفته است. اسپر کتابی به نام «سوگند مقدس» نوشته که قرار است در روزهای آینده منتشر شود. رسانه‌ها بخش‌هایی از این کتاب که حاوی جزئیاتی درباره یکی از عجیب‌ترین دوره‌های ریاست‌جمهوری آمریکا است را منتشر کرده‌اند.

از جمله افشاگری‌های کتاب سوگند مقدس که در روزهای گذشته در رسانه‌ها منتشر شده ماجرای درخواست ترامپ برای حمله موشکی به مکزیک و مخفی نگاه داشتن آن است. اسپر نوشته ترامپ از او درباره امکان شلیک موشک به مکزیک برای «نابود کردن آزمایشگاه‌های مواد مخدر» پرسیده بود و معتقد بود که آمریکا می‌‌تواند انجام چنین حمله‌ای به همسایه جنوبی خودش را محرمانه نگاه دارد.

اسپر از درخواست ترامپ برای حمله موشکی به مکزیک برای هدف قراردادن کارتل‌های مواد مخدر به عنوان یکی از لحظاتی یاد کرده که اظهارات رئیس‌جمهور زبانش را بند آورده و هیچ حرفی برای گفتن نداشته است.

از جمله دیگر افشاگری‌های اسپر درخواست ترامپ برای شلیک به پای معترضانی بوده که بعد از قتل جورج فلوید برای تظاهرات به خیابان‌ها آماده بود. اسپر نوشته ترامپ بعد از مشاهده حضور معترضان در خیابان‌ها پرسیده است: « چرا نمی‌توانید به آنها شلیک کنید؟ فقط به پاهایشان شلیک کنید».

ترامپ در واکنش به افشاگری‌های مارک اسپر بیانیه‌ای صادر کرده و مطابق رویه‌های همیشگی خود او را مورد حملات لفظی قرار داده است. ترامپ گفته مارک اسپر، در دوران حضور در دولت او، فردی «ضعیف و کاملاً ناکارآمد» بوده است.

مارک اسپر روز یکشنبه در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌بی‌اس ادعا کرد که مجبور بوده در سال آخر ریاست‌جمهوری ترامپ جلوی برخی از اقدامات ترامپ مانند حمله به ایران و ونزوئلا را بگیرد. او درباره کتابش گفته است: «می‌خواستم مردم بدانند ایالات متحده یک بار دیگر در آستانه آغاز جنگی دیگر قرار داشت.»

او گفت: «دانستن اینها برای کشورمان مهم است، برای مردم آمریکا مهم است که بدانند که در آن دورن مهم در کشور چه خبر بود. می‌خواستم درباره اتفاقاتی که از آنها جلوگیری شد هم بگویم. از اتفاقات خیلی بدی جلوگیری شد. اتفاقات خطرناکی که می‌توانست کشور را وارد مسیرهای تاریکی کند.»

نگامی که «نورا اودانل» مجری شبکه سی‌بی‌اس در خلال مصاحبه «۶۰ دقیقه» از اسپر مثال‌هایی درباره اقدامات خطرناک دولت ترامپ پرسید، او به پیشنهادی برای «اقدام نظامی علیه ونزوئلا»، «حمله‌کردن به ایران» اشاره کرد و گفت: «در یک مقطع زمانی، شخصی پیشنهاد کرد ما کوبا را محاصره می کنیم».

روزنامه گاردین هم چند روز پیش گزارش داده بود «مارک اسپر» در کتابش نوشته «دونالد ترامپ» قصد داشته برای پیشبرد مقاصد سیاسی و انتخاباتی خود یک افسر ارشد نظامی ایران را ترور کند. اسپر به نام این افسر ارشد نظامی اشاره‌ای نکرده است.

اسپر نوشته است: «میلی و و من می‌دانستیم که آن فرد چه کسی است؛ از مشکلاتی که در منطقه ایجاد کرده بود هم خبر داشتیم. اما چرا حالا؟ مگر چه اتفاق جدیدی افتاده بود؟ تهدیدی قریب الوقوع در کار بود؟ تکلیف گردهم‌آیی اعضای شورای امنیت ملی برای بحث درباره موضوع چه می‌شود؟»

وزیر دفاع اسبق آمریکا در ادامه خاطراتش تصریح می‌کند: «میلی می‌گفت از تماس تلفنی اوبراین حیرت زده شده و احساسش این بوده که اوبراین رئیس جمهور را به این نقطه رسانده، چون می‌خواسته خبری بسازد که به انتخاب مجدد ترامپ کمک کند.»

مارک اسپر می‌نویسد: «باورم نمی‌شد. قبلاً شاهد صحنه‌هایی از این دست بودم که مشاوران کاخ سفید در ملاقات با رئیس جمهور او را تحریک می‌کردند و بعد یکی از آن "ایده‌های شاهکارشان"را پیش رویش می‌گذاشتند. اما این یکی واقعاً پیشنهادی بد با تبعات عظیم بود. چطور هیچ‌کدام از آدم‌های کاخ سفید این را نمی‌فهمیدند؟»

ترامپ در بیانیه امروزش ادعاهای مارک اسپر درباره اینکه او خواستار تیراندازی به سمت معترضان شده بود را رد کرد و مدعی شد که بعضی از اعضای کابینه او، «آدم‌های بازنده» هستند. ترامپ گفته ادعاهای اسپر کاملاً دروغ هستند و ۱۰ شاهد می‌توانند آن را اثبات کنند.»

رئیس‌جمهور سابق آمریکا گفت: «اسپر ضعیف و کاملاً ناکارآمد بود و به همین خاطر من مجبور بودم ارتش را اداره کنم. من داعش، البغدادی و سلیمانی را از بین بردم ، ارتش را با ۲.۵ تریلیون دلار بازسازی کردم، نیروی فضایی آمریکا را راه انداختم و خیلی کارها کردم. مارک اسپر، آدم کله شقی بود که سخت تلاش می‌کرد شغلش را از دست ندهد.»

ترامپ در ادامه گفت: «مارک اسپر، آدمی سست‌عنصر و بی‌اختیار بود و من این را خیلی زود متوجه شدم. او را گروهی از آدم‌هایی که فقط اسمشان جمهوری‌خواه است به من پیشنهاد کردند و به همین دلیل است کار او به اینجا کشید.»

رئیس‌جمهور سابق آمریکا علاوه بر این مدعی شده که در روز ۶ ژانویه (روز تأیید نتیجه انتخابات آمریکا که در آن روز طرفداران ترامپ به ساختمان کنگره حمله کردند) قصد داشته ۱۰ هزار نیرو را به ساختمان کنگره بفرستد. او گفت: «می‌دانستم که در آن روز عده زیادی برای اعتراض به فساد در نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ به واشنگتن می‌آیند. نانسی پلوسی و شهردار واشنگتن‌دی‌سی من را از انجام این کار منصرف کردند.»

پایگاه اپاک‌تایمز نوشته که درباره این ادعای ترامپ با نانسی پلوسی و شهردار واشنگتن تماس گرفته اما هنوز جوابی دریافت نکرده است. تا به حال هیچ یک از رسانه‌های آمریکا به این موضوع که نانسی پلوسی و شهردار واشنگتن مانع ارسال نیرو توسط ترامپ به ساختمان کنگره شده‌اند گزارشی منتشر نکرده‌اند .

ششم ژانویه ۲۰۲۰ (۱۷ دی ۱۳۹۹) کنگره آمریکا در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

حامیان ترامپ اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند.

حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا استیضاح دوم او در کنگره را رقم زد. با این حال محاکمه ترامپ در مجلس سنای آمریکا با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه شد و شکست خورد.

ترامپ نوامبر ۲۰۲۰ مارک اسپر را از سمت وزیر دفاع آمریکا برکنار و به جای او کریستوفر میلر را به عنوان سرپرست پنتاگون منصوب کرد. ترامپ در آن زمان دلیلی برای اخراج اسپر مطرح نکرد. با وجود این ترامپ در بیانیه جدیدش گفته که مارک اسپر، «یک جمهوری‌خواه اسمی بوده که توان هدایت ارتش را نداشته است. من خودم مجبور بودم ارتش را اداره کنم.»

فارس

پربیننده ترین خبرها