عمان: از تلاش‌های بین‌المللی برای موفقیت مذاکرات وین حمایت می‌کنیم

عمان: از تلاش‌های بین‌المللی برای موفقیت مذاکرات وین حمایت می‌کنیم
چهارشنبه 21 ارديبهشت 1401 - 17:54

وزیر امور خارجه عمان با بیان اینکه عمان در تعلیق مذاکرات هسته‌ای طرفی را مقصر نمی‌داند، گفت که مسقط از تلاش‌های بین‌المللی برای به موفقیت رساندن مذاکرات هسته‌ای ایران حمایت می‌کند.

العالم - جهان اسلام

«بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر امور خارجه عمان، بعدازظهر امروز (چهارشنبه)، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «سرگئی لاوروف» همتای روسی خود در مسقط حاضر شد.

بنابر گزارش خبرگزاری رسمی عمان، وزیر امور خارجه عمان در بخشی از این کنفرانس به مذاکرات هسته‌ای ایران پرداخت و گفت: «سلطنت عمان از تمام تلاش‌های بین‌الملل برای به موفقیت رساندن مذاکرات پرونده‌ هسته‌ای ایران حمایت می‌کند و طرفی را در تعلیق مذاکرات مقصر نمی‌داند؛ اما ما از گفت‌و‌گو و صحبت مستقیم حمایت می‌کنیم.»

البوسعیدی همچنین اظهار داشت که با همتای روسی خود درباره بسیاری از موضوعات مورد اهتمام مشترک رایزنی کرده و به مسئله منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخته است.

وی در این خصوص گفت: «سلطنت عمان اوضاع اوکراین را با اهتمام فراوان دنبال می‌کند و از تمامی طرف‌ها می‌خواهد که برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت خویشتن‌داری کنند و به صورت مسالمت‌آمیز به حل اختلافات بپردازند. ما از تلاش‌های بین‌المللی به‌ویژه تلاش‌های سازمان ملل متحد که هدف آن تقویت امنیت و ثبات منطقه است، حمایت ‌کنیم.»

وزیر خارجه عمان همچنین بر اهمیت گفت‌وگو و مذاکرات پیرامون علل بروز بحران اوکراین به‌نحوی که برقراری امنیت و صلح را برای همگان تضمین کند، تأکید کرد.

طبق گزارش خبرگزاری عمان، وزیر امور خارجه روسیه نیز در این کنفرانس مطبوعاتی بیان کرد: «ما در گفت‌و‌گو با طرف عمانی بر اعتقاد عمیق خود مبنی بر اهمیت احیای مذاکرات میان فلسطینیان و اسرائیلی‌ها به منظور دست‌یابی به راه‌حلی فراگیر برای این مسئله تأکید کردیم.»

سرگئی لاوروف همچنین در بخش دیگری از سخنانش موضع‌گیری عمان در قبال جنگ با اکراین را «متوازن» توصیف کرد و خبر داد که مسکو، عمان را در جریان آخرین تحولات مروبط به عملیات روسیه در اوکراین بُعد ژئوپلیتیک آن قرار داده است.

لاوروف در ادامه از نقش عمان در خصوص مسئله سوریه تقدیر و تشکر کرد و گفت که بر این باور است زمان برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب فرا رسیده و روسیه باور دارد که مسقط قادر است به شکل مؤثری در این زمینه سهیم باشد.

وزیر امور خارجه همچنین اعلام کرد که مسکو و مسقط درباره توسعه توافقات دوجانبه از جمله معافیت متقابل روادید برای کارمندان دو کشور و همکاری میان موزه روسیه و موزه ملی عمان به توافق رسیده‌اند.

وی همچنین از تقویت همکاری‌های تجاری میان سلطنت عمان و روسیه برای بالابردن سطح مبادلات تجاری خبر داد.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه که دیشب در صدر هیأتی بلندپایه وارد مسقط، پایتخت عمان شد و امروز (چهارشنبه) با «هیثم بن طارق» سلطان عمان دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

لاورف پیش از دیدار با سلطان هیثم با بدر بن حمد البوسعیدی وزیر خارجه عمان دیدار کرده بود. این نخستین سفر لاوروف به عمان طی شش سال گذشته است. وی روز سه‌شنبه (دیروز) نیز در الجزائر با «عبدالمجید تبون» رئیس جمهور این کشور دیدار کرد که در این دیدار، مسکو موضع «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص مسدود کردن دارایی‌های روسیه را «سرقت» توصیف کرد. لاوروف در این خصوص گفت که اتحادیه اروپا سیاست خارجی مستقلی ندارد، بلکه به طور کامل پیرو سیاست آمریکاست. او همچنین از موضع یکپارچه کشورهای عربی در قبال تحولات اوکراین نیز قدردانی کرد و آن را موضعی «متوازن» خواند.

فارس

پربیننده ترین خبرها