آمریکا خواستار تحقیق درباره کشته شدن خبرنگار الجزیره در سرزمین های اشغالی شد

آمریکا خواستار تحقیق درباره کشته شدن خبرنگار الجزیره در سرزمین های اشغالی شد
چهارشنبه 21 ارديبهشت 1401 - 21:37

سفارت آمریکا در مناطق اشغالی با اشاره به اینکه « شیرین ابو عاقله » خبرنگار الجزیره دارای تابعیت آمریکایی نیز بوده است، خواستار تحقیق درباره قتل وی شد.

العالم - آمریکا

به گزارش رسانه‌های عربی، خبرنگار الجزیره هنگام پوشش خبری یورش صهیونیست‌ها به اردوگاه جنین در شمال کرانه غربی رود اردن از ناحیه سر هدف اصابت گلوله نظامیان صهیونیست قرار گرفت و شهید شد.

الجزیره در این باره نوشت: ابو عاقله که از سال ۱۹۹۷ با این شبکه کار می‌کرد، حین پوشش خبری عملیات یورش نیروهای رژیم صهیونیستی به جنین با گلوله‌های جنگی و واقعی نظامیان صهیونیست به سمت وی شهید شد.

شبکه i۲۴ رژیم صهیونیستی گزارش داد که امروز (چهارشنبه) سفارت آمریکا در سرزمین‌های اشغالی با صدور بیانیه‌ای به قتل «شیرین ابو عاقله» خبرنگار الجزیره اشاره کرد و مدعی شد وی شهروند آمریکایی نیز هست.

سفارت آمریکا در سرزمین‌های اشغالی در این بیانیه دفاع از شهروندان آمریکایی را اولویت اصلی خود دانست و افزود: آمریکا خواستار تحقیقات همه جانبه، سریع و شفاف درباره قتل این خبرنگار است.

«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین امروز (چهارشنبه) نیروهای رژیم اسرائیل را مسئول کامل کشته شدن «شیرین ابو عاقله» روزنامه‌نگار فلسطینی دانست.

در همین حال رژیم اسرائیل پیشنهاد داد تا تحقیقات مشترکی با تشکیلات خودگردان فلسطین برای کشف چگونگی قتل این خبرنگار انجام دهد.

«یائیر لاپید» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی نیز خبر کشته شدن «شیرین ابوعاقله» روزنامه‌نگار فلسطینی شبکه الجزیره را غم‌انگیز توصیف کرد و پیشنهاد انجام تحقیقات مشترک با تشکیلات خودگردان فلسطین را داد.

وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که این خبرنگار در جریان درگیری‌ها در «جنین» پایگاه گروه‌های مسلح فلسطینی در شمال کرانه باختری اشغالی به ضرب گلوله ارتش رژیم اسرائیل کشته شد.

این وزارتخانه فلسطینی توضیح داد که نیروهای رژیم اسرائیل در حالی که در حال یورش به جنین بودند، با شلیک گلوله به سر این خبرنگار وی را به قتل رسانده است و همچنین گزارش داد که «علی السمودی» دیگر خبرنگار فلسطینی نیز زخمی شده است.

از سوی دیگر، ارتش رژیم صهیونیستی اعتراف کرد که در جریان درگیری بین نیروهای این رژیم و افراد مسلح در کرانه باختری، دو خبرنگار مجروح شدند اما به قتل «شیرین ابو عاقله» اشاره‌ای نکرد.

«آویخای ادرعی» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی نیز در تلاش برای تبرئه کردن این رژیم از این جنایت ادعا کرد: بر خلاف آنچه در رسانه‌های عربی منتشر شده، ارزیابی‌های اولیه حاکی از آن است که «شیرین ابو عاقله» بامداد چهارشنبه بر اثر تیراندازی افراد مسلح فلسطینی در اردوگاه جنین در جریان پوشش خبری کشته شده است.

وی افزود: فیلم‌هایی که توسط فلسطینی‌ها در جنین در شبکه‌های اجتماعی پخش و منتشر شده است نشان می‌دهد که افراد مسلح فلسطینی بی‌رویه تیراندازی می‌کنند و به خود می‌بالند که یکی از سربازان اسرائیلی را در حالی که روی زمین دراز کشیده زخمی کرده‌اند، در حالیکه قربانی این حادثه «ابو عاقله» بوده است.

سخنگوی ارتش رژیم اسرائیل با بیان اینکه ما از فلسطینی‌ها می‌خواهیم که تحقیقات مشترکی در مورد این حادثه انجام دهند، ادعا کرد: به رغم اینکه تا لحظه تنظیم این متن، درخواست ما شنیده نشده و شاید تلاشی برای پنهان کردن حقیقت باشد.

وی در پایان در اظهاراتی فریبنده با اشاره به اینکه ما عمیق‌ترین تاسف خود را از درگذشت «شرین ابوعاقله» خبرنگاری که سال‌ها با وی همکاری داشته‌ایم ابراز می‌کنیم، مدعی شد که رژیم اسرائیل اهمیت زیادی به آزادی مطبوعات قائل است و برای حفظ آن تلاش می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیروهای رژیم اشغالگر اسرائیل از ۲۲ مارس ۳۰ فلسطینی را طی درگیری‌ها یا عملیات‌های مختلف به شهادت رسانده اند.

بر اساس گزارش این خبرگزاری همچنین در طی این مدت ۱۸ اسرائیلی در یک سری حملات کشته شده اند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها