هشدار کرملین به فنلاند درباره عضویت در ناتو

هشدار کرملین به فنلاند درباره عضویت در ناتو
پنج‌شنبه 22 ارديبهشت 1401 - 17:33

سخنگوی کرملین اعلام کرد که از نظر روسیه عضویت فنلاند در ناتو، «قطعا» تهدید محسوب می‌شود.

العالم _ روسیه

در حالی که اظهارنظرهای مسئولان غربی درباره عضویت فنلاند و سوئد در ناتو ادامه دارد، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین درباره الحاق فنلاند به این ائتلاف نظامی هشدار داد.

منابع رسانه‌ای از واکنش سخنگوی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به شدت گرفتن اظهارنظرهای مقام‌های فنلاندی درباره تمایل این کشور همسایه روسیه برای عضویت در ائتلاف نظانی ناتو خبر دادند.

دیمیتری پسکوف هشدار داد که اقدام فنلاند برای پیوستن به ناتو «قطعا» تهدیدی برای روسیه است و گسترش این ائتلاف نظامی، اروپا یا جهان را با ثبات‌تر نمی‌کند.

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه افزود: اقدامات فنلاند برای پیوستن به ناتو مایه تاسف است.

وی همچنین هشدار داد که اقدام فنلاند در این باره دلیلی برای پاسخ متقارن روسیه فراهم می‌کند.

«سائولی نینیستو» رئیس‌جمهور فنلاند و «سانا مارین» نخست‌وزیر این کشور روز پنجشنبه در بیانیه‌ای مشترک تمایل خود را برای عضویت این کشور در ناتو اعلام کردند.

در بیانیه مشترک این دو مقام ارشد فنلاندی آمده است: « فنلاند به عنوان عضوی از ناتو، کل اتحاد دفاعی را تقویت خواهد کرد».

آنها همچنین تأکید کردند که کشورشان «باید بدون تأخیر، برای عضویت در ناتو درخواست دهد. بهار امسال، بحث‌های مهمی درباره عضویت احتمالی فنلاند در ناتو انجام گرفته است. باید به پارلمان و کل جامعه برای مشخص کردن موضع خود در این خصوص زمان بدهیم. زمان‌هایی نیز باید برای برقراری تماس‌های بین‌المللی با ناتو و کشورهای عضو آن و همچنین سوئد تخصیص داده شود».

موضوع عضویت فنلاند در ناتو که ۱۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با روسیه دارد، طی ماه‌های اخیر بارها خبرساز شده است.

پنج دیپلمات و مقام غربی اعلام کرده‌اند که همپیمانان ناتو انتظار دارند که فنلاند و سوئد ظرف چند روز آینده برای پیوستن به این ائتلاف درخواست دهند و به سرعت به آنها عضویت در ناتو اعطا شود.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها