زلال قرآن (760)؛

آیا برای خلقت هر مخلوقی هدفی معین در نظر بوده است؟

آیا برای خلقت هر مخلوقی هدفی معین در نظر بوده است؟
شنبه 24 ارديبهشت 1401 - 10:21

با تامل در قرآن کریم، در این مطلب پاسخ این سوال را جستجو خواهیم کرد که آیا برای خلقت هر مخلوقی هدفی معین در نظر بوده است؟

العالم ـ زلال قرآن

به هدایت آیات 85 و86 سوره مبارکه حجر:
« وَمَاخَلَقْنَاالسَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ وَمَابَيْنَهُمَا إِلَّابِالْحَقِّ وَإِنَّ السَّاعَةَ لَآتِيَةٌ فَاصْفَحِ الصَّفْحَ الْجَمِيلَ. إِنَّ رَبَّكَ هُوَ الْخَلَّاقُ الْعَلِيمُ»
ترجمه: (و ما آسمانها و زمین و هرچه را که در بین آنهاست جز به حق (و برای مقصودی صحیح و حکمتی بزرگ) خلق نکرده‌ایم، و البته ساعت قیامت (که غرض و مقصود اصلی خلقت شماست) خواهد آمد، اکنون تو (ای رسول ما، از این منکران) نیکو در گذر (یعنی با خلق خوش آنها را به حق دعوت کن و اگر نپذیرند دلتنگ مباش). محققا پروردگار تو آفریننده دانایی است (که بی‌مقصود خلق را نیافریده، البته هر کسی به نتیجه عملش خواهد رسید).
از آنجاکه حکم حقانیت هرامری این است که آن امر دارای هدف و غایت و نتیجه درخور و شایسته باشد، حکم حق خلقت مخلوقات عالم نیز این است که حضرت حق سبحانه و تعالی، کل عالم و هر یک از اجزاء و مخلوقات آن را برای وصول به هدف معین و عالی خلق کرده و به سوی آن هدف هدایت می فرماید تا با حرکت تکاملی در آن مسیر هر یک از مخلوقات به کمالات لایق و سعادت موعود خود برسد، و درکل جهان هستی نیز به کمال برسد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها