درخواست امامان مساجد لبنان برای مقابله با طرح جریان المستقبل در زمینه تحریم انتخابات

درخواست امامان مساجد لبنان برای مقابله با طرح جریان المستقبل در زمینه تحریم انتخابات
شنبه 24 ارديبهشت 1401 - 15:28

مردم لبنان فردا با شرکت در انتخابات پارلمانی، سخن خود را به گوش همگان خواهند رساند. 

العالم _ لبنان

آمادگی ها برای برگزاری انتخابات پارلمانیِ لبنان که فردا (یکشنبه) خواهد بود، به اوج خود رسیده است. همه در انتظار ساعتی هستند که مردم لبنان با شرکت در انتخابات نمایندگان خود را برخواهند گزید.

این در حالی است که به گفته ناظران، برگزاری انتخابات فقط برای فرستادن 128 نماینده به پارلمان نیست بلکه این انتخابات در واقع همه پرسی درباره آینده لبنان در سال های پیش رو است.

در حالی که سکوت انتخاباتی از ساعت صفر روز شنبه (امروز) آغاز شده است، مهم ترین اتفاق در صحنه انتخابات در لبنان، مواضعی بود که سيد حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان در سخنان خود مطرح و تاکید کرد که انگشتان طرفداران مقاومت در 15 ماه می تضمینی برای لبنان و آینده آن است.

در همین حال هم زمان با ادامه آمادگی های رسمی برای برگزاری انتخابات در روز یکشنبه، وزارت دارایی لبنان صورت هزینه هایی را منتشر کرد که برای اعضای دستگاه امنیتی و نظامی در نظر گرفته شده است، کسانی که در برقراری نظم و امنیت در طول برگزاری انتخابات مشارکت دارند.

بر این اساس حدود 90 میلیارد لیره لبنان بدین منظور در نظر گرفته شده است، 40 میلیارد لیره برای نیروهای امنیتی، 40 میلیارد لیره برای نیروهای ارتش، پنج میلیارد لیره برای اداره کل امنیت کشور و پنج میلیارد لیره برای اداره کل امنیت عمومی.

طبق اطلاعات روزنامه الاخبار، اداره کل امنیت کشور لبنان پنجشنبه گذشته فهرست عناصری را که باید مورد حمایت مالی قرار گیرند، آماده کرده و برای وزارت دارایی فرستاده است. این فهرست شامل حدود چهار هزار نفر می شود که برخی از آنان عناصر میدانی هستند که دو میلیون لیره دریافت خواهند کرد، عناصر ذخیره که یک میلیون و 500 هزار لیره خواهند گرفت و عناصر لجستیک که یک میلیون لیره دریافت خواهند کرد.

این در حالی است که نحوه محاسبه دستمزدها باعث جر و بحث بین نیروهای امنیتی و نیروهای ارتش شده است. فرماندهی ارتش با توجه به اینکه ماموریت نیروهای تحت فرمانش بیشتر و گسترده تر است، دستمزدها را ناعادلانه دانسته است.

شمار نیروهای ارتش لبنان بین 70 تا 80 هزار نفر شامل افسران، نیروی درجه دار و سربازان برآورد می شود که بیشتر آنان در برقراری نظم و امنیت انتخابات مشارکت خواهند کرد که بر این اساس سهم هر کدام بین 500 تا 700 هزار لیره خواهد بود.

موضوع انتخابات عنوان اصلی سخنان امامان مساجد در روز جمعه بود. موضوع قابل ملاحظه در مساجد شمال کشور درخواست های فراوان برای مشارکت در انتخابات به عنوان واجب شرعی بود که پاسخی به درخواست شيخ عبد اللطيف دريان مفتی جمهوری لبنان با هدف مقابله با طرح جریان المستقبل برای گسترش تحریم انتخابات است.

این تعارض به بروز بحران و اختلاف بین روحانیون اهل سنت منجر شده است، کسانی که تلاش می کنند به جریان المستقبل در طرابلس کمک کنند.

در همین حال برخی منابع امنیتی از دیدارهایی در برخی محلات در طرابلس خبر داده اند. شرکت کنندگان در این دیدارها توافق کردند که جنبشی اعتراضی در طرابلس به راه اندازند و در معابر عمومی نماز بخوانند. برخی نگرانند که دخالت ارتش برای باز کردن راه ها به درگیری منجر شود.

این در حالی است که برخی از طرفداران سعد الحریری، رئیس جریان المستقبل، شرکت در انتخابات را خیانت به وی دانسته اند.

این نگرانی ها باعث شده است تدابیر امنیتی در برخی مناطق به ویژه در طرابلس تشدید شود.

پربیننده ترین خبرها