رئیس جدید امارات را بیشتر بشناسید؟

رئیس جدید امارات را بیشتر بشناسید؟
شنبه 24 ارديبهشت 1401 - 16:54

محمد بن زائد آل نهیان، امروز (شنبه) رسما به ریاست امارات عربی متحده تعیین شد؛ خبری که به سرعت در صدر اخبار بین المللی و منطقه ای قرار گرفت، ال نهیان در شرایطی سکان اداره کشورش را به دست گرفت که منطقه و صحنه بین الملل عرصه تحولات پرشتابی است.

العالم ـ امارات

شورای عالی فدرال امارات متحده عربی امروز (شنبه)، یک روز بعد از مرگ شیخ خلیفه بن زاید رئیس امارات، در نشستی در کاخ المشرف ابوظبی، رسما «محمد بن زاید» برادر ناتنی خلیفه بن زاید و ولی‌عهد ابوظبی را به عنوان رئیس جدید این کشور انتخاب کرد.

البته از همان دیروز با اقدام «محمد بن راشد آل مکتوم» معاون رئیس و نخست وزیر کشور امارات و حاکم دوبی که بلافاصله پس از اعلام فوت شیخ خلیفه بن زاید رئیس امارات، با «محمد بن زاید» حاکم امارت ابوظبی به عنوان رئیس کشور امارات بیعت کرد، تکلیف جایگاه حاکم در امارات مشخص شده بود.

اماراتی ها برای درگذشت خلیفه بن زاید آل نهیان حاکم ابوظبی و رئیس دولت امارات متحده عربی، سه روز تعطیل عمومی و به مدت ۴۰ روز عزای عمومی اعلام کردند.

محمد بن زائد کیست؟

«محمد بن زاید» که حالا بر بالاترین مسند امارات تکیه زده، عملا از سال ۲۰۱۴ و با اوج گیری بیماری برادرش شیخ خلیفه، سکان هدایت این کشور را برعهده داشته است.

بن زاید یکی از فرزندان شیخ «زاید بن سلطان آل نهیان» مؤسس دولت امارات و برادر ناتنی و کوچکتر شیخ «خلیفه بن زاید» رئیس امارات است که دیروز درگذشت.

محمد بن زاید اکنون سومین رئیس دولت امارات متحده عربی از زمان تأسیس این کشور در تاریخ ۲ دسامبر ۱۹۷۱به شمار می‌رود.

محمد بن زاید هفدهمین حاکم ابوظبی است که در ۱۱ مارس ۱۹۶۱ (۶۱ ساله) متولد شده است. وی سومین فرزند زاید بن سلطان آل نهیان، نخستین رئیس امارات متحده عربی و بنیان گذار این کشور است.

محمد بن زاید، سمت‌های سیاسی، پارلمانی و اقتصادی بسیاری در امارات برعهده داشته و معروف است که پس از بیماری برادرش از سال ۲۰۱۴، حاکم فعلی کشور است.

محمد بن زاید به عنوان یک افسر در گارد امیری، خلبان نیروی هوایی امارات متحده عربی، فرمانده نیروی هوایی و دفاع هوایی امارات متحده عربی و به عنوان معاون رئیس ستاد نیروهای مسلح فعالیت داشته‌است.

او در سال ۲۰۰۵ به عنوان جانشین فرمانده کل نیروهای مسلح امارات متحده عربی انتخاب شد و سپس درجه او به سپهبد ارتقا یافت.

پربیننده ترین خبرها