ادعای حزب سمیر جعجع: دست‌کم ۲۰ کرسی پارلمان لبنان را به دست آورده ایم

ادعای حزب سمیر جعجع: دست‌کم ۲۰ کرسی پارلمان لبنان را به دست آورده ایم
دوشنبه 26 ارديبهشت 1401 - 07:49

حزب نیروهای لبنانی «القوات اللبنانیه» متعلق به سمیر جعجع مدعی کسب دست‌کم ۲۰ کرسی پارلمانی در انتخابات پارلمانی این کشور شد.

العالم ـ لبنان

بنابر گزارش رویترز، رئیس دفتر مطبوعاتی حزب مسیحی نیروهای لبنانی «القوات اللبنانیه» متعلق به سمیر جعجع ، بامداد دوشنبه اعلام کرد این حزب در انتخابات پارلمانی دست‌کم ۲۰ کرسی را به دست آورده است.
آنتوانت ججیا به رویترز گفت شمار کرسی‌های این حزب می‌تواند بیشتر از این هم باشد و از این رو حزب نیروهای لبنانی در ائتلاف با سایر فرقه‌های مذهبی می‌تواند «بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمانی» لبنان را تشکیل دهد.

حزب القوات «نیروهای لبنانی» در طول جنگ داخلی پانزده ساله لبنان به عنوان یک گروه شبه‌نظامی تشکیل شد و اکنون جناح مسیحی پارلمان را تشکیل می دهد این حزب طرفدار غرب و مورد حمایت عربستان سعودی است.

سعودی‌ها در انتخابات گذشته بیشترین حمایت مالی را از جریانات اهل سنت و سپس گروه‌های مسیحی مخالف حزب الله داشتند. اما به نظر می‌رسد در انتخابات اخیر دلار‌های سعودی بیشتر به سمت حزب مسیحی القوات (سمیر جعجع) سرازیر شده است.
این حزب در انتخابات سال ۲۰۱۸، ۱۵ کرسی را کسب کرده بود.

رویترز در همین حال همچنین مدعی شد که حزب الله در انتخابات پارلمانی لبنان با کاهش تعداد کرسی‌های متحدانش مواجه شده است.

رویترز گزارش داده، نتایج اولیه نشان می‌دهد که "طلال ارسلان،" سیاستمدار دروزی متحد حزب‌الله، فرزند یکی از قدیمی‌ترین سلسله‌های سیاسی لبنان که برای نخستین بار در سال 1992 انتخاب شد، کرسی خود را به مارک داو، یک تازه وارد، واگذار کرده است. این خبر به تأیید یکی از مقامات حزب الله نیز رسیده است.

درهای مراکز رای گیری از صبح دیروز (یکشنبه 25 اردیبهشت ماه) در بیست و چهارمین دوره پارلمانی لبنان برای تعیین 128 نماینده این کشور به روی مردم باز شد.

مراکز رای گیری در 15 حوزه انتخاباتی از ساعت ۷:۰۰ صبح امروز (یکشنبه/ ۲۵ اردیبهشت) به وقت لبنان (۸:۳۰ به وقت ایران) آغاز به کار کردند.

تعداد واجدین رأی در این دوره از انتخابات لبنان 3،967،507 نفر بود که در مقایسه با 3،746،483 نفری آنها در سال 2018، 221،024 نفر بیشتر شده است. از این میان 1،361،546 نفر مسیحی و 2،584،993 نفر مسلمان هستند.

رقابت 718 نامزد در قالب 103 لیست یا فهرست برای کسب 128 کرسی پارلمان لبنان در 15 حوزه انتخاباتی این کشور از صبح دیروز (یکشنبه) آغاز شد.

این انتخابات از آن جهت اهمیت دو چندان دارد که با توجه به نظام حکومتی جمهوری/ پارلمانی در لبنان، پارلمان سرنوشت رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر آینده این کشور را نیز رقم خواهد زد.

بر اساس معاهده طائف که در سال 1989 در لبنان امضا شد، کرسیهای پارلمانی میان گروههای مختلف توزیع می‌شود و شامل 28 سنی، 28 شیعه، 8 دروزی، 34 مسیحی مارونی، 14 ارتدوکس، 8 کاتولیک، 5 ارمنی، 2 علوی و 1 نماینده اقلیت از مسیحیان است.

پربیننده ترین خبرها