کمیته هماهنگی شیعیان عراق: یک گزینه بی‌طرف برای تشکیل دولت معرفی می‌کنیم

کمیته هماهنگی شیعیان عراق: یک گزینه بی‌طرف برای تشکیل دولت معرفی می‌کنیم
دوشنبه 26 ارديبهشت 1401 - 14:00

کمیته هماهنگی گروه‌ها و احزاب شیعه عراق اعلام کرد که به معرفی نامزدی بی طرف برای تشکیل دولت پایبند است.

العالم - عراق

ائتلاف سیاسی موسوم به کمیته هماهنگی شیعیان عراق امروز (دوشنبه) با صدور بیانیه‌ای از اعلامیه نمایندگان مستقل برای تشکیل دولت استقبال کرد.

به نوشته وبگاه المسله، هماهنگی شیعی در بیانیه‌ای با اشاره به طرح نمایندگان مستقل برای برون رفت از بحران سیاسی اعلام کرد: «ما نتایج نشست نمایندگان مستقل را که با تلاش‌های ما برای ارائه راهکار واقعی برای برون رفت از بحران سیاسی همخوانی و همراهی داشت، پیگیری کردیم. همچنین از تمامی طرح‌های عملی و اجرایی که از سوی نمایندگان مستقل مطرح شد و بسیار به مفاد پیشنهادی چارچوب هماهنگی به ویژه با تشکیل فراکسیون حداکثری نزدیک است، استقبال می‌کنیم.

در ادامه این بیانیه تأکید شده است: «ما پایبندی خود را به معرفی یک نامزد بی طرف که عهده‌دار تشکیل دولت شود اعلام می‌کنیم و همچنان به مسیر گفت‌و‌گو با تمامی طرف‌هایی که خیر و صلاح مردم و کشور را می‌خواهند، ادامه می‌دهیم و به گفت‌و‌گوی مستقیم برای بازسازی شاکله حکومت و ارائه خدمات به مردم دعوت می‌کنیم.»

نمایندگان مستقل عراقی که در انتخابات اکتبر۲۰۲۱ پس از جریان صدر بیشترین آراء را از آن خود کرده بودند، روز گذشته در نشستی تلاش کردند تا به بن بست سیاسی موجود در عراق پایان دهند.

در بیانیه پایانی این نشست بر هفت نکته اساسی برای تشکیل دولت تأکید شد. ۱- ممانعت از دخالت‌های خارجی در روند تشکیل دولت، ۲- خودداری از طرح پیش‌شرط‌ها برای تشکیل دولت و خوددای از تحمیل گزینه‌ها برای وزارتخانه‌ها، ۳- تأکید بر لزوم استقلال رأی نخست‌وزیر و انتخاب وزراء از میان افراد پاکدست، ۴-جلوگیری از هدر رفت ثروت ملی و دست درازی به اموال عمومی، ۵- تأمین زمینه‌های مناسب برای فعالیت اپوزیسیون و تأکید بر نظارت مستمر، ۶- انتخاب رئیس‌جمهور طبق اصول و شروط ذکر شده در قانون اساسی، ۷-تأکید بر پایان تظاهرات مسلحانه و اجرای قانون برای همه

به گزارش فارس، با وجود گذشت هشت ماه از انتخابات پارلمانی در عراق، اما گروهها و احزاب سیاسی همچنان از تشکیل فراکسیون اکثریت که وظیفه معرفی نخست‌وزیر را دارد، ناکام مانده‌اند. منصب ریاست‌جمهوری نیز به همین ترتیب منتظر توافق گروههای سیاسی است.

پربیننده ترین خبرها