لیبی| آغاز درگیری ها در طرابلس با ورود نخست وزیر منصوب شده توسط پارلمان

لیبی| آغاز درگیری ها در طرابلس با ورود نخست وزیر منصوب شده توسط پارلمان
سه شنبه 27 ارديبهشت 1401 - 11:15

طرابلس با ورود فتحی باشاغا به شهر ساعات نا‌آرامی را پشت سر می‌گذارد.

العالم _ لیبی

به گزارش العالم به نقل از رویترز، درگیری‌ها در پایتخت لیبی در روز سه‌شنبه زمانی آغاز شد که فتحی باشاغا، نخست‌وزیر منصوب شده از سوی پارلمان، تلاش کرد تا کنترل دولت را از یک دولتِ رقیب که پیشتر از واگذاری قدرت خودداری کرده بود، بگیرد.

خبرنگاران رویترز در طرابلس صدای تیراندازی را شنیدند و تلویزیون الحدث کلیپ های ویدیویی را نشان داد که از وقوع درگیری در مرکز شهر و بندر حکایت دارد.

این خشونت ها به دنبال ورود باشاغا به شهر، شب‌هنگام همراه با یک گروه مسلح صورت گرفت. دفتر او با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که وظایف خود را از داخل پایتخت انجام خواهد داد.

انتصاب باشاغا در ماه مارس، به بن بست بین دو دولت رقیب انجامید که هر دو مدعی مشروعیت هستند و هر یک از سوی جناح های مسلح در طرابلس و غرب لیبی حمایت می شوند و این نگرانی را ایجاد کرده است که دو سال صلح نسبی ممکن است به زودی پایان یابد.

لیبی از زمان قیام سال 2011 با حمایت ناتو که منجر به سرنگونی معمر قذافی شد و در سال 2014 به ایجاد دو دولت شرقی و غربی انجامید و سپس در سال 2020 آتش بسی میان آنها منعقد شد، از امنیت اندکی برخوردار بوده است. آتش بس سال 2020 کشور تحت حاکمیت یک دولت شکننده قرار داده است.

طرح برگزاری انتخابات در دسامبر در بحبوحه مشاجرات میان جناح های اصلی و نامزدهای برجسته بر سر قوانین شکست خورد و مجلس که در طول جنگ از شرق حمایت کرده بود، به سمت انتصاب یک دولت جدید حرکت کرد.

عبدالحمید الدبیبه، نخست وزیر دولت وحدت ملی، اقدامات پارلمان را رد کرد و گفت که دولت او هنوز معتبر است و او تنها پس از انتخابات قدرت را واگذار خواهد کرد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها