آمریکا برخی از تحریم های اقتصادی ونزوئلا را کاهش می دهد

آمریکا برخی از تحریم های اقتصادی ونزوئلا را کاهش می دهد
سه شنبه 27 ارديبهشت 1401 - 21:54

دو مقام ارشد دولت آمریکا مدعی شدند برخی از تحریم‌های اقتصادی واشنگتن بر ضد ونزوئلا کاهش خواهد یافت.

العالم - آمریکا

به گزارش العالم به نقل از آسوشیتدپرس، دولت ایالات متحده برخی از تحریم های اقتصادی علیه ونزوئلا را کاهش می دهد که هدف از آن تشویق از سرگیری مذاکرات بین مخالفان تحت حمایت ایالات متحده و دولت نیکلاس مادورو، رئیس جمهور این کشور عنوان شده است.
دو مقام ارشد دولت آمریکا به آسوشیتدپرس گفتند تغییرات محدود به شرکت شورون اجازه می‌دهد تا بر سر مجوز خود با شرکت نفت دولتی PDVSA مذاکره کند اما نمی تواند نفتی با منشأ ونزوئلا را حفاری یا صادر کند. مقامات به شرط ناشناس ماندن با این خبرگزاری صحبت کردند زیرا این رخداد هنوز به طور رسمی اعلام نشده است.
علاوه بر آن، آنها گفتند کارلوس اریک مالپیکا فلورس - یکی از مقامات عالی رتبه سابق PDVSA و برادرزاده بانوی اول ونزوئلا - از فهرست افراد تحریم شده حذف خواهند شد.
این اقدامات پس از حسن نیت مادورو در پی دیدار در ماه مارس با نمایندگان دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور و گردهمایی اخیر در آمریکای مرکزی بین مقامات ایالات متحده و ائتلاف اصلی مخالف پلتفرم متحد انجام می شود.
یکی از مقامات در این خصوص گفت: «اینها مواردی است که ... منتخب مخالفان از ما خواسته اند تا بتوانند به میز مذاکره بازگردند.»
تعداد زیادی از ونزوئلایی ها، از جمله دادستان کل کشور، و بیش از 140 نهاد، از جمله بانک مرکزی ونزوئلا، همچنان تحت تحریم خواهند ماند. وزارت خزانه داری به ممنوعیت معاملات با دولت ونزوئلا و PDVSA در بازارهای مالی ایالات متحده ادامه خواهد داد.
خودِ مادورو در ایالات متحده متهم به توطئه "برای ارسال کوکائین به ایالات متحده" و استفاده از تجارت مواد مخدر به عنوان "سلاحی علیه آمریکا" است.
دولت ونزوئلا در ماه اکتبر پس از استرداد یکی از متحدان اصلی مادورو به آمریکا به دلیل اتهامات پولشویی، مذاکرات با مخالفان را به حالت تعلیق درآورد. مادورو در آن زمان بازگشت خود به میز مذاکره را مشروط به آزادی الکس ساب، تاجری دانست که از کشور آفریقایی کیپ ورد مسترد شده بود.
این مذاکرات در مکزیکو سیتی با هدایت دیپلمات های نروژی انجام شد. مقامات آمریکایی گفته اند که انتظار دارند گفت وگو در چند هفته آینده از سر گرفته شود.
شورون، مستقر در کالیفرنیا، آخرین شرکت بزرگ نفتی ایالات متحده است که در ونزوئلا تجارت می کند، جایی که برای اولین بار در دهه 1920 در آنجا سرمایه گذاری کرد. چهار سرمایه‌گذاری مشترک آن با PDVSA در سال 2019 به تولید روزانه حدود 200 هزار بشکه نفت منجر شد، اما دولت ایالات متحده در سال 2020 به این شرکت دستور داد تا تولید خود را کاهش دهد و از آن زمان، تنها اجازه انجام کارهای اساسی در چاه‌های نفت برای حفظ دارایی‌ها و حفظ سطح اشتغال خود را دارد.
ونزوئلا در صدر دارندگان بزرگترین ذخایر نفت جهان قرار دارد، با این حال تحولات سیاسی و افول اقتصادی آن بیش از 6 میلیون نفر را در سال های اخیر مجبور به مهاجرت کرده است. حدود سه چهارم از افرادی که در کشور حضور دارند، با کمتر از 1.90 دلار در روز زندگی می کنند، که استاندارد بین المللی برای فقر شدید در نظر گرفته می شود و بسیاری از آنها به آب سالم و جاری و برق دسترسی ندارند.
ایالات متحده و سایر کشورها پس از متهم کردن مادورو به تقلب در انتخاب مجددش به عنوان رئیس جمهور در سال 2018، به رسمیت شناختن او را پس گرفتند. آنها به جای او خوان گوایدو را که در آن زمان رئیس کنگره تحت سلطه مخالفان بود و همچنان رهبر سکوی متحد باقی می ماند، شناختند.
در پنج سال گذشته، ایالات متحده از مجازات‌های مالی و شخصی، کیفرخواست‌های جنایی و حمایت از گروه‌های مخفی در یک کارزار ناموفق برای برکناری مادورو و بازگرداندن آنچه به عنوان دموکراسی دزدیده شده ونزوئلا می‌داند، استفاده کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها