عراق خط لوله را برای تزریق گاز ایران آماده می کند/ کاهش سه روزه برق رسانی

عراق خط لوله را برای تزریق گاز ایران آماده می کند/ کاهش سه روزه برق رسانی
سه شنبه 27 ارديبهشت 1401 - 21:56

وزارت برق عراق اعلام کرد در حال آماده سازی خط لوله داخل خاک عراق در طول سه روز آینده با هدف تجهیز برای تزریق گاز ایران است.

العالم - عراق

وزارت برق عراق با اعلام این خبر در بیانیه ای افزود: ساعت های برق رسانی در «بغداد» و «الفرات الاوسط» به دلیل این عملیات آماده سازی در روزهای آینده کاهش خواهد یافت.

سخنگوی وزارت برق عراق ۱۰ روز پیش گفت که بغداد با تهران درباره فروش گاز به کشورش به توافق رسیده است.

«أحمد موسی العبادی» در گفت وگو با روزنامه رسمی «الصباح» عراق افزود : تفاهم ها با طرف ایرانی بر اساس اطلاعات دولتی و دستورهای نخست وزیر عراق به این نتیجه رسیده که میزان گاز صادراتی ایران به عراق از ۸ میلیون مترمکعب در روز به ۳۰ میلیون متر مکعب برسد با وجود اینکه این میزان، نیاز عراق را برای تهیه برق در آستانه فصل تابستان، برآورده نمی کند.

وی همچنین از توافق با ایران برای پرداخت بدهی های عراق در حوزه انرژی در بازه ای سه ساله سخن گفت.

عراق برای تزریق آن به نیروگاه های تولید برق به واردات گاز از ایران وابسته است. وزارت برق این کشور در این راستا تلاش می کند از زمان پیشی بگیرد و قبل از فرا رسیدن موج گرمای شدید و فعال شدن دستگاه های انرژی سرمایشی، برای تجهیز تابستانی آماده شود.

سخنگوی وزارت برق عراق ادامه داد که در دوره های اخیر، شاهد تفاوت در تزریق گاز(از ایران) بود به گونه ای که به ۵ تا ۸ میلیون مترمکعب در روز رسید؛ مساله ای که در آماده سازی انرژی برق انعکاس یافت و سامانه را در وضعیت دشوار و چالش بزرگی به علت توقف بعضی از واحدهای تولیدی و افزایش فشار و بار شبکه قرار داد.

عراق در اوج مصرف در فصل تابستان به حدود ۳۶ هزار مگاوات برق نیاز دارد. برخی گزارش ها می گویند وزارت برق عراق در تابستان سال گذشته توانست رکورد تازه ای در تولید برق ثبت کند و تولید برق کشور را به ۲۰ هزار مگاوات برساند.

پربیننده ترین خبرها