بالاگرفتن تنش میان اتیوپی و سودان؛ آیا احتمال وقوع درگیری نظامی وجود دارد؟!

بالاگرفتن تنش میان اتیوپی و سودان؛ آیا احتمال وقوع درگیری نظامی وجود دارد؟!
پنج‌شنبه 29 ارديبهشت 1401 - 10:24

ناظران هشدار دادند که اظهارات وزیر امور خارجه اتیوپی نشانه خطرناکی از احتمال وقوع درگیری نظامی میان آدیس آبابا و خارطوم است.

العالم - آفریقا

الجزیره در گزارشی نوشت: دمکه مکونن، وزیر امور خارجه اتیوپی در گزارشی به مجلس نمایندگان این کشور، با لحنی تند سودان را متهم کرد که مرزهای خود را به روی جنگجویان تیگرای گشوده است تا به ارتش اتیوپی حمله کنند، او این موضوع را "اعلام جنگ" سودان علیه اتیوپی دانست.

دلایل تنش روابط سودان و اتیوپی چیست؟

تنش در روابط سودان و اتیوپی به دنبال اختلاف آنها بر سر منطقه بسیار حاصلخیز الفشقا، رخ داده است، همچنین اختلافات آنها بر سر مدیریت پرونده سد رنسانس که اتیوپی در نزدیکی مرز سودان در حال ساختن آن است همچنان باقی است

تنش در میان دو کشور پس از تقویت نظامی در مرزها در سال 2021 تشدید شد، سودان از نوامبر 2020 کنترل خود را بر منطقه الفشقا تمدید کرد و آن را «استقرار مجدد» نیروهای خود در داخل مرزها اعلام کرد.

همچنین کشور اتیوپی در مورد سد آبی "رنسانس"، الزامات و شروط سودان و مصر را در مورد پر کردن و بهره برداری از مخزن سد رد کرده و حق خود را برای احداث پروژه های آبی لازم، محفوظ می داند.

از دیدگاه اتیوپی، توجه به قراردادهای منعقد شده در دوران استعمار ضرورتی ندارد. این در حالی است که خارطوم و قاهره، این اقدام اتیوپی را تلاش برای کنترل آب های نیل و تسلط بر آن می دانند.

از سوی دیگر، اتیوپی تحرکات ارتش سودان را اشغال سرزمین‌های خود می داند، در حالی که ارتش این کشور درگیر نبردهای شدید علیه شورشیان تیگرای بود.

اظهارات وزیر خارجه اتیوپی در حالی مطرح شد که تنش بین مقامات آدیس آبابا و اسمره (پایتخت کشور اریتره) از یک سو و نیروهای تیگرای از سوی دیگر افزایش یافته است.

از زمان وقوع بحران الفشقا، اتهامات اتیوپی ها علیه سودان مبنی بر پناه دادن و آموزش جنگجویان جبهه تیگرای چند برابر شده است. اما صحبت های دمکه مکونن اولین اتهام رسمی اتیوپی به سودان در این زمینه است.

اظهارات وزیر امور خارجه اتیوپی در حالی مطرح می‌شود که «گزارش‌ها حاکی از آن است که کشورهای حوزه نیل شرقی (سودان، مصر و اتیوپی) با میانجیگری ابوظبی وارد مذاکرات محرمانه درباره سد رنسانس شده‌اند، امارات پیش از این ابتکاری را برای حل بحران مرزی بین سودان و اتیوپی از طریق سرمایه‌گذاری که به نفع همه طرف ها است، مطرح کرده بود.

کارشناسان مسائل شمال آفریقا معتقدند که اظهارات وزیر خارجه اتیوپی نشانه خطرناکی مبنی بر اینکه وضعیت بین دو کشور می تواند به یک درگیری نظامی مسلحانه بکشد، می باشد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها