لهستان: اگر به سوئد و فنلاند قبل از الحاق به ناتو حمله شود، کمکشان می‌کنیم

لهستان: اگر به سوئد و فنلاند قبل از الحاق به ناتو حمله شود، کمکشان می‌کنیم
پنج‌شنبه 29 ارديبهشت 1401 - 14:56

نخست‌وزیر لهستان گفت در صورت حمله به سوئد یا فنلاند در جریان فرآیند الحاق آن‌‌ها به ناتو، ورشو به کمکشان خواهد رفت.

العالم - اروپا

«ماتئوش موراویتسکی» نخست‌وزیر لهستان امروز (پنجشنبه) گفت، به سوئد و فنلاند در صورتی که قبل از عضویت در ناتو مورد حمله قرار گیرند، کمک خواهد کرد.

وی در کنفرانسی گفت: پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو را سیگنال مهمی برای تقویت امنیت در اروپا می‌دانم. می‌خواهم روشن کنم که در صورت حمله به سوئد یا فنلاند در جریان (فرآیند) الحاق آن‌‌ها، لهستان به کمک آن‌ها خواهد آمد.

ادعای نخست‌وزیر لهستان درباره احتمال حمله به دو کشور فنلاند و سوئد که بهانه این دو کشور برای پیوستن به ناتو است، در حالی است که کارشناسان معتقدند هیچ تهدید واقعی علیه سوئد یا فنلاند وجود ندارد. روسیه هم بارها گفته که الحاق این دو کشور به ناتو بر امنیت آن نمی‌افزاید.

فنلاند و سوئد روز چهارشنبه رسماً برای پیوستن به ائتلاف ناتو درخواست دادند. این درخواست‌ها باید توسط ۳۰ کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی سنجیده شود و ترکیه پیش‌تر مخالفت‌هایی را مطرح کرده است. رئیس‌جمهور کرواسی هم پس از ترکیه به عنوان دومین کشور عضو ناتو، مخالفت خود با پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو اعلام کرد و مسیر برای عضویت این دو کشور اروپایی به این ائتلاف ناهموارتر شد.

اگر مخالفت‌‌ها برطرف شود و مذاکرات الحاق به خوبی پیش برود، این دو کشور اروپایی می‌توانند ظرف چند ماه به عضویت ناتو درآیند. این روند معمولاً ۸ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد، اما ناتو می‌خواهد با توجه به آنچه تهدید روسیه علیه کشورهای شمال اروپا خوانده، این روند را به سرعت پیش ببرد.

دولت‌های فنلاند و سوئد روز یکشنبه تصمیم خود را برای الحاق به ناتو اعلام کردند که جبهه جدیدی را در پرونده تقابل میان روسیه و غرب گشوده است؛ فنلاند به عنوان یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی، بالغ بر هزار کیلومتر مرز با روسیه دارد و اولین کشور دارای مرز مشترک با روسیه است که به ناتو ملحق می‌شود.

مقام‌های روسیه بارها به هلسینکی و استکهلم هشدار داده‌اند که در صورت پیوستن به ناتو، با پیامدهای جدی مواجه خواهند شد و این که روسیه در صورت تحقق چنین مسئله‌ای و ایجاد تهدید از خاک آن‌ها علیه روسیه، تسلیحات اتمی خود را در مرز شرقی مستقر خواهد کرد.

پربیننده ترین خبرها