یدیعوت آحارانوت:حال محمود عباس خوب نیست

یدیعوت آحارانوت:حال محمود عباس خوب نیست
پنج‌شنبه 29 ارديبهشت 1401 - 16:23

یک روزنامه عبری زبان با اشاره به احتمال مرگ قریب‌الوقوع رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، گزارشی درباره آماده شدن تل‌آویو برای این موضوع منتشر کرد.

العالم _ سرزمین های اشغالی

موضوع بودن یا نبودن محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به ویژه فردای بدون «محمود عباس»، همچنان دغدغه تشکیلات امنیتی و سیاسی رژیم صهیونیستی است.

در همین ارتباط یک روزنامه عبری از منابع موثق صهیونیست در خصوص نگرانی‌های این رژیم از ضعف سرویس‌های امنیتی اسرائیل برای دوران پس از ریاست محمود عباس ۸۴ ساله نوشت.

روزنامه یدیعوت آحارانوت با انتشار گزارشی در این خصوص نوشت: سرویس امنیتی در اسرائیل از سال ۲۰۱۸، آمادگی برای روز پس از رفتن عباس را آغاز کرده است. در حالی که پلیس اسرائیل بیم آن را داشت که مرگ این رهبر فلسطین به تشدید تنش در میدان منجر شود، دو دستور آمادباش و آموزش نیروها برای مقابله با سناریوهای میدانی را تهیه کرده است.

به نوشته این روزنامه، منابع یاد شده اشاره کردند که ترس و نگرانی، برای لحظه وقوع مرگ عباس است، زمانی که مشخص شود پلیس اسرائیل برای عواقب مورد انتظار در میدان پس از مرگ رئیس تشکیلات خودگردان، آماده نیست».

برای نخستین بار، این منابع از مضمون دستورات صادر شده در این خصوص پرده برداشتند و گفتند که از نخستین لحظات پس از مرگ عباس، با عنوان «غروب خورشید» یاد شده و شامل استقرار نیروها در محورهای تردد در کرانه باختری و تحت کنترل درآوردن تقاطع‌های مرکزی و مدیریت ترافیک منطقه توسط پلیس خواهد بود.

بر اساس این گزارش، اشغالگران با استقرار در محورهای مرکزی کرانه باختری و ایجاد هماهنگی و همکاری میدانی میان ارتش و پلیس، مانع ایجاد هرگونه اخلال در نظم عمومی خواهند شد.

علاوه بر این، به گفته این منابع، سناریوهای متعددی از جمله ایجاد مزاحمت و تنش‌هایی در برخی محورها وجود دارد و بیم آن می‌رود که خودروهای شهرک‌نشینان صهیونیست در درگیری‌هایی که در این محورها چه با تیراندازی و چه با پرتاب کوکتل مولوتوف و سنگ ایجاد خواهد شد، گرفتار شوند، لذا می‌بایست واکنش مناسب برای این اقدامات و نجات شهرک‌نشینان گرفتار شده در این مناطق صورت گیرد.

یدیعوت آحارانوت به نقل از همین منابع نوشت: یک سناریوی دیگر نیز وجود دارد، به این معنا که پلیس و ارتش باید تابوت عباس را اسکورت کنند. این در حالی اغست که یکی از سناریوها، به احتمال بستری شدن عباس در بیمارستانی در اردن و مرگ او در همان مکان اشاره دارد. اگر این اتفاق بیفتد، پلیس تابوت او را اسکورت خواهد کرد و از آنجا اسکورت مشترک با ارتش اسرائیل تا ایست بازرسی فوکوس در ورودی رام الله صورت می‌گیرد.

این روزنامه از موضوع دوم پس از خاکسپاری عباس به عنوان «بازی تاج و تخت» یاد می‌کند، یعنی لحظات پس از خاکسپاری عباس تا تعیین یک رئیس جدید برای تشکیلات خودگردان. بر اساس ارزیابی مقامات رژیم صهیونیستی، «برخی گروه‌ها تلاش خواهند کرد تا قدرت را در دست بگیرند».

به گفته این منابع، پلیس انتظار دارد که میان مسلمانان و صهیونیست‌ها درگیری آغاز و دو شهرک صهیونیست‌نشین بساگوت و بیت ایل، به کانون درگیری‌ها و تیراندازی‌ها و پرتاب سنگ تبدیل شوند.

بر این اساس، یکی از سناریوها حضور هزاران فلسطین در مکان تشییع جنازه و جولان گروه‌های مسلح در میدان و گرفتار شدن شهرک‌نشینان در آشفتگی‌هایی است که ایجاد خواهد شد.

پربیننده ترین خبرها