جو بایدن: از پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو حمایت می کنیم

جو بایدن: از پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو حمایت می کنیم
پنج‌شنبه 29 ارديبهشت 1401 - 20:47

رییس جمهور آمریکا پس از دیدار با سران سوئد و فنلاند در کاخ سفید در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با آنها گفت: به صورت همه جانبه از عضویت شما در ناتو حمایت می کنیم.

العالم - آمریکا

«جو بایدن» رییس جمهور آمریکا امروز پنجشنبه و پس از دیدار با سران سوئد و فنلاند در کاخ سفید در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با آنها شرکت کرد.

رییس جمهور آمریکا در این خصوص گفت: ما از پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو حمایت می کنیم. سوئد و فنلاند شرکای سابق ایالات متحده و ناتو هستند، قدرت نظامی دارند و همه شرایط عضویت را برآورده می کنند.

جو بایدن در این باره اضافه کرد: ما با طرف های فنلاندی و سوئدی در مورد جنگ در اوکراین و تقویت امنیت فراآتلانتیک گفتگو کردیم و به طور کامل از درخواست فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو حمایت می کنیم و به سرعت برای تصمیم گیری در مورد آن اقدام خواهیم کرد. آنها برای امنیت خود تصمیم گیری کرده اند!

وی در ادامه افزود: فنلاند و سوئد با توجه به تجربه دموکراتیک خود، اتحاد را قوی‌تر خواهند کرد. سوئد و فنلاند از حمایت کامل ایالات متحده درمسیر عضویت برخوردار هستند. امروز از دو دموکراسی بزرگ و دو شریک نزدیک و بسیار توانای آمریکا برای پیوستن به قوی ترین اتحاد دفاعی استقبال و حمایت قاطع خود از عضویت آنها را اعلام می کنم.

رییس جمهور آمریکا گفت: الحاق سوئد و فنلاند به ائتلاف، قدرت کشورهای عضو را افزایش خواهد داد. ما متعهدیم که از سوئد و فنلاند در طول بررسی درخواست عضویت آنها در ناتو دفاع کنیم. پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو تهدیدی برای احدی تلقی نمی شود.

بایدن در ادامه افزود: این دو کشور مستقل از حقوق حاکمیتی خود که همه کشورها از آن برخودار هستند، برای تصمیم گیری در مورد امنیت شان استفاده می کنند. امروز شکی نیست که ناتو کاربردی و مؤثر و بیش از هر زمان دیگری به آن نیاز است!

جو بایدن تأکید کرد: درخواست‌های لازم برای روند رسمی الحاق فنلاند و سوئد به ناتو، به کنگره ارسال شده است. من از کنگره می خواهم تا در این مسیر به دو کشور سوئد و فنلاند کمک کند.

مهر

پربیننده ترین خبرها