انگلیس به مولداوی سلاح ارسال می‌کند

انگلیس به مولداوی سلاح ارسال می‌کند
شنبه 31 ارديبهشت 1401 - 02:38

وزیر امورخارجه انگلیس از برنامه لندن برای ارسال سلاح به مولداوی در برابر احتمال گسترش دامنه جنگ اوکراین به این کشور خبر داد.

العالم-اروپا

«لیز تراس» در گفت‌وگو با نشریه دیلی تلگرف این مطلب را بیان و ادعا کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با وجود شکست در کی‌یف، مصمم به ایجاد یک "روسیه بزرگتر" است.

وی افزود، مذاکرات در زمینه ارسال سلاح به مولداوی جریان دارد تا اطمینان حاصل شود که سیستم پدافند این کشور مطابق با "استاندارد ناتو" است.

بر اساس گزارش دیلی تلگراف، مولداوی، در جنوب غربی اوکراین، عضو ناتو نیست و این نگرانی وجود دارد که هدف بعدی پوتین پس از اوکراین باشد، «زیرا او به دنبال گسترش قلمرو روسیه است.»

وزیر امورخارجه انگلیس گفت: "من می خواهم ببینم مولداوی مجهز به استانداردهای ناتو است. این بحثی است که ما با متحدان خود داریم. جاه‌طلبی‌های پوتین برای ایجاد روسیه بزرگ کاملاً واضح است. این که تلاش‌های او برای تصرف کی‌یف موفقیت‌آمیز نبود، به این معنی نیست که او جاه‌طلبی‌هایش را کنار گذاشته است.»

انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تقریبا هفته‌ای یک بار تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع می‌کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها