دستور کار کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی:

بررسی وضعیت بازار کالاهای اساسی و جاماندگان یارانه در کمیسیون‌های مجلس

بررسی وضعیت بازار کالاهای اساسی و جاماندگان یارانه در کمیسیون‌های مجلس
شنبه 31 ارديبهشت 1401 - 11:11

کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی در هفته جاری وضعیت تنظیم بازار کالاهای اساسی، قیمت مواد غذایی و جاماندگان یارانه را بررسی خواهند کرد.

العالم - ایران

کمیسیون های تخصصی مجلس در هفته جاری از روز شنبه تا چهارشنبه جلسات خود را با حضور وزیران کابینه برگزار می کنند.

تعیین تکلیف اشخاص جامانده از دریافت یارانه با حضور وزیر تعاون

اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس در روز یکشنبه با حضورحجت الله عبدالملکی وزیر تعاون و مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، نحوه محاسبه و توزیع یارانه کالاهای اساسی در دهک‌های مختلف کشور و تعیین تکلیف اشخاص جامانده از دریافت یارانه ها را بررسی می کنند.

همچنین این کمیسیون تبیین مفاد لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت توسط کمیته زنان و خانواده و بررسی شور دوم طرح نقل و انتقال سوابق بیمه با بازنشستگی بین صندوق های بازنشستگی در دستور کار این کمیسیون قرار می گیرد.

اعضای کمیسیون اجتماعی روز دوشنبه در جلسه کمیته آسیب های اجتماعی اقدامات و چالش های پیش روی اجرای احکام قانون برنامه ششم توسعه در موضوع حاشیه نشینی و سکونتگاه های غیر رسمی و اقدامات صورت گرفته در خصوص ساماندهی معتادین متجاهر و چالش های پیش رو را با حضور مسوولان مربوطه بررسی می کنند.

طرح کنترل بازار اجاره بهای مسکن روی میز کمیسیون عمران

بررسی طرح دوفوریتی کنترل بازار اجاره بهای مسکن دردستور کار روز یک شنبه کمیسیون عمران قرار می گیرد. همچنین حضور مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در خصوص بررسی الزامات قانونی دستگاه‌ها در خصوص قیر در بودجه سال ۱۴۰۱ و ادامه بررسی 'لایحه اصلاح قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت در دستور کار روز سه شنبه این کمیسیون قرار می گیرد.

آخرین وضعیت اتباع خارجی با حضور وزیر کشور بررسی می شود

اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی روزهای یکشنبه تا چهارشنبه نشست های خود را برگزار می کند. در روزیکشنبه با دعوت از معاون سیاسی وزیر امور خارجه آخرین وضعیت سیاست خارجی را بررسی می کنند و در روز دوشنبه آخرین تحولات و وضعیت ساماندهی اتباع خارجی را با حضور احمد وحیدی وزیر کشور بررسی می کنند.

بررسی گزارش کمیته دفاعی در خصوص لایحه بکارگیری سلاح توسط مأموران نیروهای مسلح در موارد ضروری در دستور کار روز سه شنبه این کمیسیون قرار می گیرد.

وزیر کشور برای پاسخگوی به سؤالات نمایندگان در کمیسیون امور داخلی حضور می یابد

احمد وحیدی وزیر کشور این هفته در روز سه شنبه با حضور در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها به سؤالات جمعی از نمایندگان مجلس پاسخ می دهد.

ادامه بررسی طرح موادی از قانون انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران و بررسی طرح افزایش تعداد نمایندگان در دستور کار روز یکشنبه کمیسیون امنیت ملی خواهد بود و همچنین اعضای این کمیسیون در روز سه شنبه اعضای هیأت تحقیق و تفحص از شهرداری آبادان و اروندکنار را تعیین می کنند.

بررسی طرح تمدید قیر رایگان در دستور کمیسیون برنامه و بودجه

کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس طی در روز یکشنبه با حضور بابک نگاهداری رئیس مرکز پژوهش‌های گزارش عملکرد و برنامه‌ریزی این مرکز را بررسی می کنند. همچنین این کمیسیون در جلسه روز یکشنبه طرح اصلاح جدول ۴-۲۴ محرومیت زدایی (جداول منابع و مصارف تبصره ۱۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، و طرح دوفوریتی تمدید زمان تحویل قیر سال ۱۴۰۰ را بررسی می کند.

کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس همچنین در نشست روز سه شنبه جلسه مشترکی با رئیس کل بانک مرکزی جهت بررسی وضعیت درآمدهای ارزی کشور در سال ۱۴۰۰ و پیش بینی آن در سال ۱۴۰۱ خواهد داشت.

کارگروه ویژه این کمیسیون گزارش اقدامات صورت گرفته در خصوص سامانه حقوق و دستمزد و سامانه پاکنا را بررسی خواهد کرد و کمیته اصلاح ساختار بودجه نیز 'نظامنامه برنامه ریزی و بودجه کشور' را با حضور مسئولان و کارشناسان مربوطه مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد.

وضعیت تنظیم بازار کالاهای اساسی با حضور وزیر جهادکشاورزی در کمیسیون اقتصادی بررسی ‌می‌شود

کمیسیون اقتصادی مجلس در این هفته روز سه شنبه وضعیت تنظیم بازار کالاهای اساسی و غیراساسی را با حضور سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی بررسی می‌کند.

ادامه بررسی طرح مسئولیت، اهداف، ساختار و وظایف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، انتخاب دو نفر از اعضای کمیسیون به‌عنوان ناظر بر اجرای مفاد بند (ص) تبصره (۶) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، انتخاب دو نفر از اعضای کمیسیون به‌عنوان ناظر در کمیته بررسی طرح‌های جدید سرمایه گذاری شرکت ملی گاز ایران دیگر دستورکارهای کمیسیون اقتصادی مجلس در روز یکشنبه هستند.

اعضای کمیسیون اقتصادی در روز دوشنبه در جلسه کارگروه تخصصی طرح اصلاح قانون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات و الحاقات آن را بررسی می کنند.

بررسی طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی در دستور کار کمیسیون قضایی

اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس روز یکشنبه طرح دو فوریتی کنترل و ساماندهی اجاره بهای املاک مسکونی را در دستور کار خود دارند و همچنین در نشستی با رئیس سازمان تعزیرات حکومتی نحوه نظارت بر بازار کالاهای اساسی را بررسی می کنند.

این کمیسیون در روز سه شنبه تقاضای تحقیق و تفحص جمعی از نمایندگان از مراجع صدور پروانه وکالت دادگستری و لایحه قضازدایی و حذف برخی عناوین مجرمانه از قوانین را بررسی می کند.

بررسی قانون مبارزه با قاچاق کالا با حضور وزرای اقتصاد و صمت در کمیسیون اصل ۹۰مجلس

اعضای کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در روز سه شنبه میزبان امین‌حسین رحیمی وزیر دادگستری خواهند بود تا در جلسه مشترکی تفاهم نامه همکاری مشترک بین وزارت دادگستری و کمیسیون اصل ۹۰ را بررسی کنند.

همچنین این کمیسیون در جلسه روز دوشنبه خود با حضور سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و سید رضا فاطمی امین وزیرصمت در خصوص سامانه های موضوع ماده ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را بررسی می‌کنند و در جلسه روز چهارشنبه با حضور نمایندگان وزارت اطلاعات سازمان بازرسی و دیوان محاسبات صندوق ها موضوع صندوق های بازنشستگی را مورد بررسی قرار می دهند.

طرح ساماندهی نظارتی دانشگاه آزاد در دستور کار کمیسیون آموزش

کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در جلسه روز یکشنبه خود گزارش کمیته دانشگاه‌های غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص جزئیات طرح ساماندهی نظارتی دانشگاه آزاد اسلامی و بررسی راه های گسترش ارتباط بین صنعت خودروسازی با دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی کشور را با حضور مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو بررسی می کند.

ارائه گزارش رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در خصوص تبیین اهداف و برنامه‌های این سازمان در سال جدید و اولویت حوزه آموزش دانش بنیان از دیگر برنامه‌های این کمیسیون در روز سه شنبه خواهد بود.

بررسی طرح قانون مجازات متخلفین غیر مجاز آب و برق در دستور کار کمیسیون انرژی

کمیسیون انرژی مجلس روز یکشنبه بررسی طرح اصلاح قانون مجازات استفاده کنندگان غیرمجاز از آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز را بررسی می‌کند و همچنین بررسی طرح اصلاح بند ت ماده ۳۲ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور از دیگر برنامه های این کمیسیون در روز یکشنبه خواهد بود.

بررسی توافق و همکاری های ایران و برخی از کشورهای آمریکای لاتین و آمریکای مرکزی در حوزه انرژی از دیگر برنامه‌های این کمیسیون در هفته جاری خواهد بود.

آخرین وضعیت تولید دارو با حضور وزیر تعاون در کمیسیون بهداشت بررسی می شود

کمیسیون بهداشت در روز سه شنبه با دعوت از حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی برنامه های سال جاری این وزارتخانه در حوزه سلامت و آخرین وضعیت تولید دارو را بررسی می‌کند. آخرین وضعیت پرداخت مطالبات صنایع دارویی شرکت های پخش دانشگاه علوم پزشکی و داروخانه ها نیز در دستور کار این جلسه قرار دارد.

بررسی آخرین وضعیت درمان و توسعه مراکز نوآوری ناباروری در کشور از دیگر برنامه‌های این کمیسیون در روز یکشنبه خواهد بود همچنین اعضای این کمیسیون آخرین وضعیت اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان را بررسی می‌کنند.

وزیر صمت به کمیسیون صنایع می رود

سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن تجارت روز دوشنبه برای پاسخ به سوالات جمعی از نمایندگان در کمیسیون صنایع و معادن حضور می یابد.

همچنین این کمیسیون در روز یکشنبه ادامه بررسی طرح توسعه تولید پایدار زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار را با حضور مسئولان دستگاه‌های اجرایی ذیربط بررسی می کند.

همچنین دعوت از سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت معدن و تجارت و سید جواد ساداتی نژاد وزیرجهاد کشاورزی در خصوص بررسی علل افزایش قیمت مواد غذایی ومصوبات اخیر قرعه کشی خودرو و بخشنامه اقلام ممنوعه صادراتی در در روز سه‌شنبه کمیسیون صنایع و معادن قرار می گیرد.

برررسی انجام زیر ساخت های ارز ترجیحی در کمیسیون کشاورزی

سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی به منظور ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در ایجاد زیرساخت‌های اجرای طرح ارز ترجیحی در روز سه‌شنبه در کمیسیون کشاورزی حضور می یابد.

همچنین ادامه بررسی و تقویت امنیت غذایی کشور و رفع موانع تولیدات کشاورزی از دیگر برنامه‌های این کمیسیون در روز سه شنبه خواهد بود.

پربیننده ترین خبرها