روابط ایران و پادشاهی عمان؛ استقلال در تصمیم‌گیری‌های سیاسی

روابط ایران و پادشاهی عمان؛ استقلال در تصمیم‌گیری‌های سیاسی
دوشنبه 2 خرداد 1401 - 16:32

"ویژه" بهترین واژه‌ای است که می‌تواند روابط ایران با پادشاهی عمان را توصیف کند.

العالم- کشکول

آنچه در این رابطه قابل توجه است اینکه آن تحت تاثیر عوامل منفی خارجی و فشارهای مستمر قرار نگرفته است. این دو کشور رهبرانی حکیم و مدبری دارند که به حاکمیت‌شان پایبند و از اراده مستقل برخوردار هستند، و لذا تصمیماتی در راستای منافع ملت‌های‌شان می‌گیرند.

روابط برادرانه، تاریخی، اقتصادی، سیاسی و استراتژیک میان پادشاهی عمان و ایران تا حدی سقم کمپین اطلاعاتی که آمریکا و اسرائیل آن را برای بدنام کردن ایران و معرفی کردن این کشور به عنوان تهدیدی برای همسایگانش به‌ویژه کشورهای عربی خلیج‌فارس، ایجاد کرده‌اند برملا می‌سازد. این کمپین ناعادلانه همچنین وانمود کرد که اسرائیل به عنوان رژیمی طبیعی که می‌توان با آن رابطه برقرار کرد، برخی از رژیم‌های عربی را تحریک کرد که روابط‌شان را با صهیونیست‌ها عادی و توافقنامه عادی‌سازی با آن امضا کنند و در طرح‌ها و توطئه‌های اسرائیل غرق شوند.

اگر طبق ادعای اسرائیل و آمریکا، جمهوری اسلامی ایران تهدیدی برای همسایگانش است پس چرا سلطنت عمان چنین تهدید دروغین و بی‌اساس را متوجه نمی‌شود؟ پاسخ واضح است؛ عمان از استقلال در تصمیم‌گیری‌های سیاسی برخوردار است و با چنین رویکردی منافع ملت خود و منافع کشورهای همسایه را مدنظر قرار می‌دهد.

سخنان جواد اوجی، وزیر نفت ایران در مورد نحوه توسعه میدان مشترک نفتی "هنگام" بهترین شاهد برای ویژه بودن روابط ایران و پادشاهی عمان است. اوجی اعلام کرد به‌عنوان محور اول توافق شد برای توسعه فازهای بعدی میدان نفتی هنگام که تنها میدان مشترک دو کشور است یک کمیته فنی مشترک تشکیل شود تا در قالب کارگروهی مشترک و تیم مشترک، این میدان به صورت یکپارچه توسعه داده شود. وزیر نفت با بیان اینکه بهره‌برداری یکپارچه که در منطقه ما بی‌سابقه است بر خلاف بهره‌برداری رقابتی سبب می‌شود مخزن میدان مشترک آسیب نبیند و برداشت از مخزن به صورت صیانتی اتفاق بیفتد و بیشترین بهره از توسعه میدان نصیب دو کشور شود، یادآور شد: محور دوم همکاری ایران و عمان که درباره آن توافق شد صدور خدمات فنی مهندسی بود.

همچنین در جریان سفر اخیر اوجی به عمان، ایران با احیای یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های صادرات گاز منطقه‌ای به این کشور پادشاهی موافقت کرد.

ایران در تلاش است تا دیپلماسی گفت‌وگو را برای دستیابی به همگرایی منطقه‌ای با کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس تقویت کند. دلیل اینکه روابط ایران و عمان در زمینه‌های مختلف، ویژه است، این است که این روابط میتنبی بر اصل حسن همجواری و اشتراکات تاریخی و فرهنگی است. چنین اصلی میان ایران و دیگر کشورهای عربی نیز وجود دارد ولی آنچه مانع توسعه این روابط برای رسیدن به سطح مناسبات ایران و عمان شده، حضور عامل آمریکایی- صهیونیستی است.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها