رئیس پنتاگون: موضع آمریکا در قبال تایوان تغییری نکرده است

رئیس پنتاگون: موضع آمریکا در قبال تایوان تغییری نکرده است
سه شنبه 3 خرداد 1401 - 01:11

وزیر دفاع آمریکا با اشاره به تعهد واشنگتن به سیاست «چین واحد»، گفت تعهد کاخ سفید به کمک به تایوان برای دفاع از خود نیز ثابت است.

العالم-آمریکا

اظهارات کم‌سابقه «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا درباره دفاع نظامی این کشور از تایوان در صورت مواجه شدن با تهاجم خارجی، مقام‌های واشنگتن را برای عیب‌پوشی کردن از این بیانیه به دردسر انداخت.

«لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا شامگاه دوشنبه گفت منظور بایدن از آن اظهارات، این بود که موضع واشنگتن درباره تایوان تغییری نکرده و کاخ سفید به سیاست «چین واحد» متعهد است.

به نوشته وبگاه پنتاگون، آستین طی نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره اینکه بایدن گفته بود آماده دخالت نظامی در تایوان است، گفت او تغییری در سیاست آمریکا در زمینه کمک نظامی به تایوان را اعلام نکرده است.

وی در این‌باره توضیح داد: «همانطور که رئیس جمهور گفت، سیاست چین واحد ما تغییر نکرده است. او این سیاست و تعهد ما به صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان را تکرار کرد. او همچنین بر تعهد ما تحت قانون روابط با تایوان برای کمک به تایوان برای دفاع از خود تاکید کرد. بنابراین سیاست ما تغییر نکرده است».

بر اساس این گزارش، رئیس پنتاگون که با اصرار خبرنگار مبنی بر اینکه چنین برداشتی را نمی‌توان از اظهارات بایدن داشت، تاکید کرد: «دوباره می‌گویم، از نظر من رئیس‌جمهور این واقعیت را روشن کرده بود که سیاست تغییر نکرده است».

پیش از این نیز یک مقام کاخ سفید که خواست نامش فاش نشود، گفته بود: «همانطور که رئیس‌جمهور گفت، سیاست ما تغییر نکرده است. وی بر سیاست چین واحد و تعهد ما در قبال صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان تأکید کرد».

روز دوشنبه بود که رئیس جمهور آمریکا با اشاره به آمادگی کشورش برای دخالت نظامی در صورت وقوع حمله‌ای به تایوان، بر تعهد خود به تضمین امنیت تنگه تایوان و جلوگیری از تغییر وضعیت موجود به‌شکل یکجانبه تاکید کرده بود.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها