اعدام ابزار آل سعود برای پر کردن خلاء مشروعیت!

اعدام ابزار آل سعود برای پر کردن خلاء مشروعیت!
سه شنبه 3 خرداد 1401 - 17:22

عربستان سعودی از ابتدای سال 2015 تا پایان مارس 2022 میلادی، 1004 اعدام انجام داد که در میان اعدام شدگان، 625 نفر سعودی، 375 خارجی و یک نفر بدون تابعیت بود.

العالم – کشکول

رژیم های سرکوبگر همواره برای تحمیل منش سیاسی خود بر مردم از زور استفاده می کنند و هر شخصی که اعتراض کند سرنوشتش قتل یا در بهترین حالت زندان است.

سازمان عفو بین‌الملل امنستی در گزارشی افزایش اعدام‌ها در عربستان سعودی از سال ۲۰۲۰ به بیش از دو برابر را که بیانگر سرکوب فزاینده و حکومت استبدادی است، محکوم کرد.

این گزارش حاکیست که در مارس 2022 میلادی 81 نفر در سعودی در یک روز اعدام شدند و 48 درصد اعدام‌های انجام شده از سال 2015 بر اساس نظر قاضی و نه مستندات شرعی یا قانونی بوده است.

از مهمترین اعدام های دسته جمعی که توسط مقامات سعودی پس از سال 2015 انجام شد، اعدام شیخ نمر النمر مدافع عدالت اجتماعی و 47 نفر از شرکت کنندگان در تظاهرات ضد حکومتی در 2 ژانویه 2016 بود که از این میان، 4 نفر نوجوان بودند.

در 23 آوریل 2019، بر 37 نفر شامل 6 نوجوان و در 12 مارس 2022 میلادی 81 نفر اعدام شدند.

سازمان اروپایی سعودی حقوق بشر گزارش داد که اشخاصی که اعدام می شوند به طور عادلانه محاکمه نمی شوند و آل سعود به اکثر خانواده‌هاشان درباره زمان، مکان و شیوه اعدام خبر نمی دهد.

پیشتر سازمان عفو ​​بین الملل اعلام کرده بود که از سال 2015 که محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان سعودی منصوب شد بدترین دوران در زمینه حقوق بشر و آزادی ها در این کشور بوده و این کشور شاهد سرکوب گسترده آزادی بیان و مخالفان می باشد.

این سازمان در گزارشی اعلام کرد ممنوعیت سفر نیز تاکتیکی است که مقامات سعودی برای سرکوب صداهای مستقل و منتقد در داخل و خارج از این کشور به کار می برند که نقض حقوق بشر مندرج در قوانین بین المللی تلقی می شود.

اوج این اعدام های وحشیانه که توسط آل سعود در خارج از مرزهای عربستان سعودی انجام شد، قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار سعودی در استانبول ترکیه در اکتبر 2018 بود. شواهد حاکیست که این یک جنایت وحشیانه بود که توسط مقامات سعودی طراحی و اجرا شده بود.

سازمان اطلاعات آمریکا معتقد است که ولیعهد، دستور قتل خاشقجی، تکه تکه کردن و انتقال جسدش به مکانی نامعلوم را صادر کرده بود گرچه ریاض این مساله را تکذیب کرده است.

* سامان صباغی

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها