رابرت مالی: چشم‌انداز احیای برجام با ایران در بهترین حالت «ضعیف» است/ آماده تشدید تحریم ها هستیم

رابرت مالی: چشم‌انداز احیای برجام با ایران در بهترین حالت «ضعیف» است/ آماده تشدید تحریم ها هستیم
چهارشنبه 4 خرداد 1401 - 20:32

به گفته نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، واشینگتن آماده است تا در صورت عدم احیای برجام، تحریم‌ها علیه تهران را تشدید کند.

العالم _ آمریکا

به گزارش العالم به نقل از رویترز، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز چهارشنبه به صراحت گفت که احتمال توافق هسته ای با ایران در بهترین حالت «ضعیف» است و واشینگتن آماده تشدید تحریم‌ها علیه تهران است.

رابرت مالی با اشاره تلویحی به سرنوشت احیای برجام گفت: «ما با ایران توافقی نکرده‌ایم و چشم‌انداز دستیابی به توافق هم در بهترین حالت، ضعیف است».

او که در نشست پرسش و پاسخ کمیته روابط خارجی سنای آمریکا سخن می‌گفت، افزود: «واشینگتن آماده است تا در صورت عدم احیای توافق، تحریم‌ها علیه تهران را تشدید کند و در هماهنگی و همکاری با اسرائیل و دیگر متحدان منطقه‌ای به هرگونه اقدام ایران قویاً پاسخ دهد».

مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا برای بازگشت دو طرف به «برنامه جامع اقدام مشترک»، موسوم به برجام، از فروردین‌ ۱۴۰۰ در وین آغاز شد.

ایران می گوید بازگشت کامل به برجام، باید با حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا همراه باشد، اما دولت جو بایدن تاکنون از این کار سر باز زده است.

ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های به اصطلاح تروریستی خارجی قرار داد. این تصمیم در راستای سیاست «فشار حداکثری» دولت دونالد ترامپ بر ایران اتخاذ شد، اما این مسئله اکنون به یکی از موانع اصلی احیای برجام تبدیل شده است.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران روز چهارشنبه مدعی شد واشینگتن به تهران گفته است برآورده شدن خواسته‌های خارج از چارچوب توافق برجام، مستلزم آن است که ایران قدم متقابل بردارد.

مالی در اظهارات امروز خود مدعی شد: «اگر ایران بر خواسته‌های فرابرجامی خود پافشاری کند، ما همچنان آن‌ها را رد خواهیم کرد و به این ترتیب، توافقی در کار نخواهد بود».

پربیننده ترین خبرها