رمز و رازهای قدرت مقاومت

رمز و رازهای قدرت مقاومت
پنج‌شنبه 5 خرداد 1401 - 14:06

مقاومت فلسطین که رژیم اشغالگر تا دیروز آن را تهدید می کرد تا حدی قدرتمند است که جهان با آن سخن می گوید و با آن مذاکره می کند.

العالم _ فلسطین

فارس الصرفندي خبرنگار شبکه العالم در قدس در تحلیلی درباره تحولات در سرزمین های اشغالی نوشت: نقش محمد العمادی سفیر قطر در فلسطین در روزهای گذشته به انتقال پول اهدایی قطر به نوار غزه منحصر نبوده بلکه علاوه بر این نقش دیگری نیز بر عهده او بوده و آن انتقال پیام های یک طرفه دولت رژیم اشغالگر برای مقاومت فلسطین در غزه است.

دولت اشغالگر در این پیام ها اعلام کرده است که مایل نیست تنش ها را تشدید کند یا اوضاع را به سمت انفجار سوق دهد و تا حد امکان تلاش می کند مانع گسترش محدوده راهپیمایی‌ای شود که روز یکشنبه آینده آغاز خواهد شد و به میدان باب العامود در شهر قدس اشغالی خواهد رسید که ورودی اصلی به منطقه قدیمی قدس است.

طبق اعلام روزنامه ها و پایگاه های اینترنتی نزدیک به مراکز تصمیم گیری در اسرائیل، دستگاه های امنیتی رژیم اشغالگر در مورد خروج راهپیمایی از حد معمول و رسیدن آن به ورودی های مسجد الاقصی، به مقامات سیاسی این رژیم هشدار داده اند زیرا موجب بحرانی شدن اوضاع و تشدید تنش ها خواهد شد.

یکی از پیام هایی که محمد العمادی به نوار غزه منتقل کرده، این است که دستگاه امنیتی اسرائیل در پی محدود کردن راهپیمایی است و اینکه در این مرحله قصد تنش یا درگیری ندارد و در این زمینه با مقامات سیاسی اسرائیل هماهنگ است.

همراه با مسئولان قطری، مسئولان مصری هم از طریق دستگاه های اطلاعاتی خود تماس هایی را با مقاومت فلسطین برقرار و پیام هایی را با همین مضمون به شکل فوری به آن منتقل کرده اند. این پیام ها همچنین شامل جزئیات دیگری مرتبط با اوضاع نوار غزه و تسهیلات پیشنهادی در روزهای آینده است.

مسئولان مصری نیز از گروه های مقاومت خواسته اند سیاست خویشتنداری را در پیش گیرند زیرا مصر نیز مایل نیست اوضاع متشنج شود یا غزه به طور خاص به سمت جنگ، هرچند جنگ محدود کشیده شود زیرا مصر نیز هیچ گونه اقدام غیر معمولی را تحمل نمی کند.

با وجود حجم بالای فشار مصر و قطر بر مقاومت، برخی منابع در جنبش حماس و جنبش جهاد اسلامی تاکید کرده اند که پاسخ آن دو این بوده است که برای هر سناریویی آمادگی کامل دارند و اینکه مقاومت آماده پاسخ به هرگونه ماجراجویی است.

به گفته این منابع، جناح های نظامی مقاومت در ساعت های گذشته برای هرگونه رویداد غیر مترقبه ای بسیج شده اند.

بسیج جناح های نظامی مقاومات در حالی است که رژیم اشغالگر خواستار حفظ آرامش شده است و حاملان پیام نیز پاسخ مقاومت را جدی گرفته اند، اموری که به خودی خود نشان از تغییر معادلات و از بین رفتن نظریه بازدارندگی اسرائیل و برخورداری مقاومت از چنین بازدارندگی دارد.

نکته مهم دیگر این است که تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله از هر گونه گفتگو یا تماسی کنار گذاشته شده است، به این معنی که این پیام را به آن رسانده اند که به عنوان دولت فلسطینی، دیگر نقشی در تحولات ندارد.

این در حالی است که تشکیلات خودگردان علت این موضوع را این می داند که قطر پرونده تماس ها را بر عهده گرفته است زیرا روابط خوبی با جنبش حماس و مقامات آن دارد و در نتیجه پاسخ این جنبش را نیز به طرف مقابل منتقل می کند.

تشکیلات خودگردان با این حال درمورد نقش آفرینی مصر که هم پیمان رئیس این تشکیلات است، سخنی نمی گوید زیرا واقعیت این است که دولت فلسطینی دیگر برگه های واقعی در نوار غزه در اختیار ندارد و در نتیجه کسی که از برگه های خود دست می کشد، به معنای این است که از نقش خود نیز دست کشیده است.

با این حال موضوع مهم تر این است که اسرائیل در برابر مقاومت احساس حقارت می کند زیرا صرف توجیه کردن و آوردن عذر و بهانه پس از وعده و وعید و تهدید کردن، به معنای احساس ناتوانی است.

این در حالی است که مقاومتی که رژیم اشغالگر تا دیروز آن را تهدید می کرد و درست دو روز پیش از راهپیمایی پرچم، پیام آن را جدی می گیرد، هم اکنون تا حدی قدرتمند است که جهان با آن سخن می گوید و با آن مذاکره می کند.

مقاومت اثبات کرده است که نظریه اعتماد به نفس و آمادگی برای پاسخ، همگان را واداشته است تا آن را جدی بگیرند، در حالی که فرضیه سازشکاری و ذلت پذیری به این معنی است که برای هیچ کس در جهان مهم نیست، جهانی که جز قدرتمندان را قدر نمی نهد.

پربیننده ترین خبرها