رژیم صهیونیستی بزرگترین برنده فروش جزایر تیران و صنافیر

رژیم صهیونیستی بزرگترین برنده فروش جزایر تیران و صنافیر
پنج‌شنبه 5 خرداد 1401 - 22:36

در حالی دو تن از مشاوران ارشد جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی سفر کرده اند که اخیراً گزارش هایی مبنی بر اتمام واگذاری مالکیت جزایر تیران و صنافیر مصر به عربستان سعودی به عنوان سرپوشی بر عادی سازی علنی بین عربستان و رژیم صهیونیستی منتشر شده است.

العالم – درگوشی

جزایر مصری تیران و صنافیر از نظر وسعت کوچک هستند، اما موقعیت استراتژیکی دارند چرا که دریای مدیترانه را به دریای سرخ متصل می کنند و سیطره به آن به معنای سیطره به دریانوردی بین المللی و آبراه میان آسیا، آفریقا و اروپا است.

وبسایت آمریکایی اکسیوس گزارش داد سفر مشاوران بایدن مخفیانه و در چارچوب هماهنگی برای برگزاری نشستی درباره منطقه انجام شده است.

کارشناسان معتقدند که در این سفر درباره دو جزیره راهبردی مصر (که از لحاظ اداری به عربستان و از نظر نظامی به مصر وابسته هستند) گفت و گو شده است به ویژه که این دو جزیره برای رژیم صهیونیستی به عنوان تنها مسیر کشتیرانی به بندر ایلات در جنوب فلسطین اشغالی از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

این پایگاه چهارشنبه به نقل از 3 مقام فعلی و سابق آمریکا که نامشان را فاش نکرد، نوشت: مشاوران بایدن در سفری محرمانه برای گفت‌ و گو درباره توافق احتمالی بین عربستان سعودی، اسرائیل و مصر، افزایش تولید نفت و روابط دو جانبه میان واشنگتن و ریاض راهی ریاض شدند.

کارشناسان معتقدند که در این سفر درباره انتقال مالکیت جزایر تیران و صنافیر مصر به عربستان سعودی نیز بحث شده است.

پس از آنکه جمال عبدالناصر رئیس جمهور اسبق مصر از عبور کشتی های اسرائیلی از تنگه تیران جلوگیری کرد، رژیم صهیونیستی این دو جزیره را اشغال کرد که منجر به آغاز جنگ 1967 شد تا اینکه پس از امضای پیمان ننگین کمپ دیوید در سال 1978 حاکمیت آن به مصر بازگردانده شد.

بازی جدیدی که رژیم عبدالفتاح سیسی رئیس جمهور مصر به نفع اسرائیل انجام داد، این بود که او در آوریل 2016 قراردادی را با ملک سلمان امضا کرد که براساس آن حکومت مصر حاکمیت این دو جزیره را به عربستان واگذار و پارلمان مصر در ژوئن 2017 این طرح را به طور رسمی تصویب کرد.

در آوریل 2016 موشه یعلون وزیر جنگ اسبق رژیم صهیونیستی به روزنامه عبری هاآرتص گفت که عبور کشتیهای اسرائیلی از تنگه تیران از طریق سند امضا شده میان مصر و عربستان سعودی، تضمین شده است.

بنابراین، بازی جدیدی که توسط سیسی و آل سعود انجام شده، نوعی عادی سازی علنی اما به شکل انتقال مالکیت این دو جزیره به عربستان سعودی به منظور تسهیل تردد امن کشتیهای صهیونیستی از بندر ایلات اسرائیلی به جنوب دریای سرخ، دریای عرب و اقیانوس هند است.

این به آن معناست که رژیم صهیونیستی هر زمان که بخواهد می تواند به راحتی همه این آبراهها را ببندد و در آن صورت مصر و سعودی در برابر سلطه اسرائیلی آمریکایی هیچ توانی برای واکنش نخواهند داشت.

کارشناسان معتقدند که بزرگترین برنده توافق انتقال مالکیت دو جزیره مصری به عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی است، نه عربستان سعودی که به دنبال عادی سازی است و یا قاهره که مدتهاست با رژیم صهیونیستی اقدام به عادی سازی کرده است.

در این توافق بر پایان حاکمیت یکجانبه مصر بر آب‌های منطقه ای در مسیر آبی تنگه تیران تاکید شده به گونه ای که رژیم صهیونیستی در آب‌های بین‌المللی اجازه دریانوردی آزاد و بدون دخالت هیچ طرفی را خواهد داشت و به عبارت دیگر، هیچ طرفی در آینده نمی تواند مانع تردد کشتی های صهیونیستی در این تنگه راهبردی شود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها