عکس و جزییات جدید از توقیف نفتکش های یونانی/ ارفاق مشروط سپاه به ۱۷ کشتی دیگر یونان

عکس و جزییات جدید از توقیف نفتکش های یونانی/ ارفاق مشروط سپاه به ۱۷ کشتی دیگر یونان
جمعه 6 خرداد 1401 - 22:58

روابط عمومی کل سپاه از توقیف ۲ فروند نفتکش یونانی به دلیل ارتکاب تخلف در امروز ( جمعه) در خلیج فارس خبر داد .

العالم _ ایران / سیاسی

منابع آگاه اعلام کردند: توقیف نفتکش های یونانی در خلیج فارس عصر امروز و طی عملیاتی هماهنگ و همزمان توسط رزمندگان مناطق چهارم و پنجم نیروی دریایی سپاه صورت گرفته است.

همچنین هنوز 17 فروند کشتی یونانی دیگر‌ در خلیج فارس حضور دارند که در صورت ادامه شیطنت ها توسط یونان احتمال توقیف آنها توسط سپاه وجود خواهد داشت.

همچنین منابع آگاه تاکید می کنند یونان باید هرچه زودتر اقدامات جبرانی در قبال نفتکش حامل نفت ایران را اجرا کند.

نیروی‌ دریایی سپاه در پاسخ به توقیف غیر قانونی نفتکش ایرانی در توسط یونان و پس از هشدارهای شورای عالی امنیت ملی مبنی بر تنبیه این کشور در صورت آزاد نکردن کشتی حامل نفت ایران دو فروند نفتکش متخلف یونانی را در آبهای خلیج فارس توقیف کرد.

همچنین پیشتر کاردار سفارت سوئیس به دلیل مصادره شدن محموله نفت این نفتکش توسط آمریکایی‌ها به وزارت خارجه کشورمان احضار و مراتب اعتراض شدید ایران به دولت آمریکا ابلاغ شد.

دولت یونان چند روز پیش بر خلاف پروتکل‌های کشتی‌رانی و دریانوردی بین‌المللی اقدام به توقیف یک کشتی‌ نفتکش ایرانی کرده بود.

خبرگزاری آسوشیتد پرس نیز به نقل از نیروی دریایی آمریکا گزارش داد که در حال بررسی و تحقیق بر روی گزارش‌هایی است که گفته می شود ایران اقدام به توقیف دو نفتکش با پرچم یونان کرده است.

وزارت امور خارجه یونان هم در واکنش به توقیف نفت‌کش‌های خود در آب‌های خلیج فارس توسط ایران، خواستار رفع توقیف آن‌ها شد.

ایران دو کشتی یونانی را در پاسخ به اقدام آنها در توقیف و تخلیه نفتکش ایران در سواحل آتن در آبهای خلیج فارس توقیف کرد. این دو کشتی توقیفی یونانی هر کدام حدود ۱۵۰ هزار تن ظرفیت دارند.

یکی از نفتکش‌های یونانی در نزدیکی آبهای بندرلنگه و در حوالی جزیره فارور و دیگری در محدوده آبهای عسلویه در غرب استان بوشهر توقیف شد. هر دو کشتی با نام های Delta Poseidon (IMO: ۹۴۶۸۶۷۱) و Prudent Warrior و تحت پرچم یونان حرکت می کردند که توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شدند.

نفتکش دلتا پوزیدون محموله ای را در بصره عراق بارگیری کرده بود.

بر اساس اطلاعات پایش شده از سایت‌های مرجع دریانوردی، مقصد نفتکش آگیوی تئودوروی در نزدیکی کورینث بود و محموله برای پالایشگاه روغن موتور واقع در آنجا فرستاده می‌شد.

نفتکش دلتا پوزیدون بخشی از ناوگان تانکرهای دلتا در یونان است.

Delta Poseidon

دومین نفتکش یونانی توقیف شده یک کشتی ۵ ساله کشتیرانی Prudent Warrior (IMO: ۹۷۵۳۵۴۵) است که توسط نیروهای ایرانی و بر اثر برخی تخلفات انجام گرفته توقیف شده است.

Prudent Warrior

هر دو کشتی توقیف شده ظرفیتی مجموعا حدود ۳۰۰ هزار تن (هر کدام حدود ۱۵۰ هزار تن) معادل ۱.۸ میلیون بشکه نفت یا دیگر فرآورده‌های نفتی را دارند که در صورت بارگیری کامل، اکنون این مقدار از محصول در اختیار ایران است.

تصاویر در این خبر مربوط به آخرین تصاویر آرشیوی این شناورها است.

پربیننده ترین خبرها