تمدید آتش‌بس یمن در هاله‌ای از ابهام؛ مذاکرات اردن پیشرفتی ندارد

تمدید آتش‌بس یمن در هاله‌ای از ابهام؛ مذاکرات اردن پیشرفتی ندارد
شنبه 7 خرداد 1401 - 17:22

از آن‌جا که مذاکرات دو هیئت صنعاء و شورای ریاستی تحت حمایت ریاض در امان تا کنون پیشرفتی نداشته، تحلیلگران سیاسی تمدید آتش‌بس کنونی را همچنان در هاله‌ای از ابهام و تحقق آن را بسیار دشوار می‌دانند.

العالم - یمن
سرتیپ ستاد «یحیی عبدالله الرزامی» رئیس کمیته اعزامی صنعاء برای مذاکرات به اردن، گفت که در جریان این مذاکرات، چندین طرح ابتکاری در امان، پایتخت اردن برای رفع کلیه عوامل رنج‌ مردم یمن به طور کلی و ساکنان استان تعز به طور خاص ارائه شد.

به نوشته «المسیره»، وی افزود: ما ایده‌های دیگری برای بازگشایی جاده‌ها در مأرب و الضالع برای کاستن رنج ساکنان این استان‌ها که مصائب و مشکلات زیادی را به دلیل تجاوز ائتلاف سعودی متحمل می‌شوند، ارائه کردیم. کمیته صنعاء همچنان منتظر پیشرفت در گام‌های نخستین اتخاذی و موافقت طرف دیگر با بازگشایی این جاده‌ها در مرحله نخست است و علاقه مند است جدیت و عملی بودن را ثابت کند و واقعاً می‌خواهد کار خیر کند و رنج مردم تعز و بقیه استان های یمن را کاهش دهد.

وی افزود: اما متاسفانه هیئت طرف مقابل، با نقض آشکار مفاد آتش بس که تشکیل کمیته‌هایی برای بازگشایی راه‌ها در تعز و سایر استان‌ها را پیش‌بینی کرده است، بحث بازگشایی راه ها را جز در مناطق محدود نمی خواهد.

سرتیپ الرزامی در ادامه تصریح کرد که طرف مقابل دچار پراکندگی، عدم وحدت رهبری و عدم اختیار در تصمیم‌گیری است و این‌ها از دلایلی است که باعث تاخیر در حضور و تردید در استفاده از فرصت موجود و پذیرش ایده‌های منصفانه و عادلانه برای باز کردن جاده ها در تعز، مارب، الضالع و البیضاء است.

وی ابراز امیدواری کرد که طرف مقابل و افرادی که پشت آن هستند، به مسئولیت انسانی در قبال مردم یمن که از محاصره و تجاوز ناعادلانه و آثار فاجعه بار ناشی از آن رنج می برند، پی ببرند.

از سوی دیگر، به نوشته «المیادین»، حسین العزی، قائم مقام وزارت خارجه در دولت نجات ملی یمن می‌گوید که هیئت مذاکره کننده دولت مستعفی حاضر به همکاری نبوده و تنها به باز شدن مسیر تعز اصرار دارد.

وی افزود: آنها حاضر نیستند سایر مسیرهایی که بسته بودن آن‌ موجب ایجاد شرایط بحرانی برای مردم شده را باز کنند و همواره در مذاکرات خواسته‌هایی غیرمنطقی و غیر مرتبط با دستور جلسات را مطرح می‌کنند.

این در حالی است که مذاکرات میان هیئت مذاکره کننده جنبش انصارالله و هیأت شورای ریاستی تحت حمایت ریاض، به منظور بررسی مفاد آتش بس و بازگشایی مسیر شهر تعز مدر امان هنوز ادامه دارد. هرچند که آتش بس کنونی که مدت آن دوماهه بود، در دوم ماه آینده به پایان خواهد رسید و تمدید آن در هاله‌‎ای از ابهام قرار دارد.

هانس گروندبرگ، نماینده سازمان ملل در امور یمن درخواست مذاکرات برای تمدید آتش‌بس را برای طرفین ارسال کرده ولی عدم اجرای کامل توافق اول، مانع اصلی عدم تمدید آن به شمار می‌رود.

فرستاده سازمان ملل، دوم آوریل گذشته (۱۳ فروردین) از آغاز آتش‌بسی دو ماهه در یمن و توقف حملات نظامی زمینی، دریایی و هوایی و تسهیل ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و دادن مجوز به پروازهای هفتگی از /به فرودگاه صنعاء خبر داده بود.

این در حالی است که فرودگاه صنعاء تازه پنجشنبه دو هفته پیش، پس از شش سال محاصره توسط ائتلاف سعودی شاهد اولین پرواز بود. این پرواز بر اساس توافق آتش‌بس موقت انجام شد و می‌بایست یک ماه و نیم پیشتر صورت می‌گرفت.

پربیننده ترین خبرها