آغاز به کار همایش چشم اندازهای همکاری ایران با سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه در تهران

آغاز به کار همایش چشم اندازهای همکاری ایران با سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه در تهران
دوشنبه 9 خرداد 1401 - 10:35

همایش ایران و سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه: چشم اندازها برای همکاری در تهران آغاز به کار کرد.

العالم - ایران

همایش بین المللی ایران و سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه، چشم اندازها برای همکاری صبح (امروز) دوشنبه نهم خردادماه در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه در تهران آغاز به کار کرد.

در این همایش مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، «لازار کومان سکو» دبیرکل سازمان همکاری اقصادی دریای سیاه (بیسک)، سفرای کشورهای عضو، نماینده سازمان ملل متحد در تهران، دبیرکل اکو، نمایندگان بخش خصوصی ایران و کشورهای حوزه دریای سیاه به همراه مدیران ارشد و متخصصان وزرات خانه ها و دستگاههای داخلی به تبادل نظر در خصوص راههای گسترش همکاریهای اقتصادی فیمابین می پردازند.

«استفان پریسنر» هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در ایران در اظهاراتی در این همایش گفت: میخواهیم همکاری را با ایران در پنج سال آینده داشته باشیم. از همکاری ایران با سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه استقبال می کنیم. تبعات جنگ در اوکراین جهانی است و زنجیره تامین غذا دچار اختلال شده و باید بر صلح تمرکز کنیم.

وی افزود: باید به راه حلی برای بحران جهانی غذا دست یابیم. نیازمند همکاری برای مقابله با چالش هایی هستیم که با آن روبرو هستیم.

هماهنگ کننده مقیم سازمان ملل در ایران افزود: میخواهیم تا سال ۲۰۳۰ انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش دهیم. فاصله زیادی بین کشورهای مختلف در دستیابی به فناوری ها وجود دارد.

وی ادامه داد: هر چقدر چالش داشته باشیم نمی توانیم به تنهایی با آن مقابله کنیم و نیازمند تلاش های منطقه ای هستیم تا به توسعه پایدار دست پیدا کنیم.

«لازار کومان سکو» دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه نیز طی سخنانی در این همایش اظهار داشت: سال ۲۰۲۲ سی امین سالگرد این سازمان است و ابتکار ایران برای برگزاری این نشست را ارج می نهیم. ایران فعال ترین همکار گفتگوهای این سازمان بوده است.

وی اضافه کرد: همکاری های در گذشته بین ما و ایران بر تامین مالی، انرژی و کشاورزی و ...استوار بوده و از علاقه مندی ایران در سال های گذشته برای همکاری با این سازمان خرسندیم. رویداد امروز اولین در نوع خودش است و امیدوارم دیگران نیز جا پای ایران بگذارند. در حال حاضر شرایط کنونی در منطقه برای اهداف سازمان به منظور صلح و ثبات و رفاه خیلی مناسب نیست. امیدوارم خردورزی در منطقه ما حاکم شود و از دست دادن جانهای معصوم را در جنگ اوکراین نبینیم و به راهکاری برسیم و وقت آن رسیده که این خشونتها پایان یابد.

دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه افزود: این سازمان به عنوان قدیمی ترین سازمان در دریای سیاه شناخته شده و وظیفه اصلی ما این است بین دو قاره آسیا و اروپا پیوند ایجاد کنیم.

«لازار کومان سکو» همچنین به ۱۳ عضو این سازمان اشاره کرد و اظهار داشت: تلاشهای این سازمان همکاری برای توسعه اقتصادی پایدار است. این سازمان در سالیان متمادی توانسته ابزاری برای همکاری چندجانبه در منطقه باشد. ما در این منطقه با چالشهایی روبرو هستیم. از زمان تشکیل این سازمان توانستیم یک خانواده را تشکیل دهیم.

دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه خاطرنشان کرد: این خانواده بزرگ اعضای ناظر و کشورهای طرف گفتگو دارد. ۲۰ کارگروه زیرمجموعه این سازمان است. الان ریاست آن برعهده مولداوی است. میخواهیم سازمان خود را چابک سازی کنیم.

وی به دستاوردهای این سازمان اشاره کرد و گفت: رویکرد بلندمدتی را برای اهداف خود طراحی کردیم از جمله بازنگری درباره طول دوره ریاست سازمان، سطح مشارکت در فعالیتهای سازمان. مشارکت ایران همواره عالی بوده است.

«لازار کومان سکو» گفت: نیاز به همکاری ماهوی و قوی تر بین اعضای سازمان، اعضای ناظر و کشورهای طرف گفتگو وجود دارد. باید برای چالش های آینده آماده باشیم. الان در فرآیندی هستیم که امیدواریم فضا برگردد و به همکاری اقتصادی در منطقه بپردازیم. باید به سمت شرق و غرب توجه داشته باشیم. از ایران برای سازماندهی این رویداد تشکر کنیم و این مشوقی است که روابط بین اعضای سازمان، اعضای ناظر و کشورهای طرف گفتگو گسترده تر شود.

« خسرو‌ ناظری» دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی اکو نیز دیگر سخنران این نشست بود و اظهار داشت: خط آهن استانبول- تهران - اسلام آباد را داریم که بسیار مهم است و به دنبال این هستیم از طریق ترکیه، خط آهن پاکستان و ایران را به اروپا متصل کنیم. خط آهن استانبول- آلماتی - بندرعباس را داریم و دنبال راه اندازی قطار کانتینربر هستیم. ما در اکو کریدورهای موازی هم داریم مثل جاده اسلام آباد- تهران - ترکیه و ...

ناظری همچنین گفت: پتانسیل فراوانی برای همکاری بین اکو و بیسک وجود دارد و امیدواریم در آینده شاهد همکاری بیشتر بین این دو سازمان باشیم.

در آستانه این نشست، «لازار کومان سکو» دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه و مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در نشستی در روز یکشنبه ۸ خرداد ماه در خصوص مسائل مورد علاقه از جمله تجارت، حمل و نقل و ترانزیت گفتگو کردند.

دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی دریای سیاه همچنین روز یکشنبه با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار کرد.

وزیر امور خارجه در این دیدار از نهایی شدن سند موافقتنامه کریدور بین‌المللی خلیج فارس - دریای سیاه خبر داد و ابراز امیدواری کرد امضای سند و اجرای این کریدور منشاء تحولات مثبت در همکاری‌های تجاری و ترانزیتی بین ایران و حوزه دریای سیاه شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها