نقشه ترکیه و رژیم صهیونیستی برای صدور گاز سرقتی فلسطین به اروپا

نقشه ترکیه و رژیم صهیونیستی برای صدور گاز سرقتی فلسطین به اروپا
دوشنبه 9 خرداد 1401 - 14:12

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه از آمادگی رژیم صهیونیستی برای همکاری با کشورش در زمینه صدور گاز طبیعی سرقتی از فلسطین اشغالی به قاره اروپا خبر داد.

العالم - ترکیه

تارنمای خبری «النشره» لبنان امروز (دوشنبه) خبر داد که اردوغان در یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن اعلام این مطلب گفته است که وزیر انرژی ترکیه به زودی گفت وگوها در این باره را آغاز خواهد کرد.

رئیس جمهور ترکیه افزود که در دوران نخست وزیر پیشین «بنیامین نتانیاهو» قرار بود این طرح در زمینه انرژی به اجرا در آید اما تصمیم تل آویو به ناگاه عوض شد.

وی ادامه داد که اسرائیل بر اساس توافق منعقد شده با قبرس و یونان در صدد صدور گاز طبیعی از شرق دریای مدیترانه به اروپا از راه قبرس و یونان است اما چنین مسیری مناسب نیست و پر هزینه خواهد بود.

اردوغان تاکید کرد: محاسبه هزینه نشان می دهد که شیوه مناسب در این خصوص پمپاژ گاز طبیعی از راه ترکیه است .

رئیس جمهور ترکیه چندی پیش احتمال داد که همکاری میان کشورش و اسراییل در زمینه انرژی در منطقه شرق دریای مدیترانه افزایش یابد.

با توجه به تحولات اخیر در روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی، آنکارا از بحران های اقتصادی مختلف رنج می برد و اردوغان در آستانه انتخابات راه حل این مشکلات را بهبود روابط آنکارا – تل آیو می داند.

اردوغان از این رو سران رژیم اشغالگر قدس را دعوت به بهبود و تقویت روابط با ترکیه می کند. دعوت "اسحاق هرتسوگ" رئیس رژیم صهیونیستی به ترکیه و فرستادن وزیر خارجه ترکیه به تل آویو همه در راستای همین هدف انجام شده است. آنچه آنکارا در سرزمین های اشغالی به دنبال آن می باشد، اقتصاد است، زیرا روابط امنیتی و اطلاعاتی آنکارا – تل آویو همان گونه که اردوغان اعلام کرده قطع نشده بود.

چشم ترکیه به گاز به سرقت رفته فلسطین است و تلاش می کند این گاز از خاک ترکیه به اروپا منتقل شود تا آنکارا به عنوان معبر و گذرگاه انرژی از شرق به غرب به یک امتیاز ژئوپلتیک دست یابد و در کنار دریافت گاز ارزان از رژیم صهیونیستی، سالانه میلیاردها دلار نیز حق عبور گاز بگیرد.

ترکیه تلاش می کند با گردشگری و تجارت دروازه ای برای تقویت و استحکام روابط با صهیونیست ها باز کند، برغم اینکه حجم روابط تجاری میان آنکارا و تل آویو از مرز ۴ میلیارد دلار در سال عبور کرده است.

سفر اخیر «چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه به سرزمین های اشغالی فلسطین در بدترین زمان انجام شد به ویژه اینکه درگیری هایی میان مقاومت و رژیم صهیونیستی در میدان به ویژه در قدس و جنین در جریان بود.

سفر اوغلو در زمانی که صهیونیست ها خود را برای راه پیمایی پرچم آماده می کردند نشان داد که موضوع فلسطین اصلا در سیاست های مقامات ترکیه جایگاهی ندارد.

اشغالگران بر اجرای این راه پیمایی تاکید و اصرار داشتند ولی مسئولان ترکیه حتی یک کلمه در این باره سخن به میان نیاوردند یا فشاری برای لغو این اقدام بر اشغالگران وارد نکردند. تنها چیزی که در شرایط کنونی برای مقامات ترکیه مهم است، همکاری اقتصادی و تلاش برای بهره بردن از گاز به غارت رفته فلسطینیان و مشارکت در صادرات آن به اروپا است. آن ها در این باره فقط به منافع خود می اندیشند و منافع فلسطینیان که همواره عادی سازی روابط و همکاری با اشغالگران را محکوم کرده اند در برای مسئولان ترکیه اهمیتی ندارد.

فقط ملت فلسطین از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی و وجه قانونی دادن به اشغالگران ضرر می کند. این رفتار ترکیه با صهیونیست ها به معنای پیروزی شیوه سازش و تسلیم در مقابل اندیشه مقاومت است.

ترکیه تلاش می کند تا روابط خود با اشغالگران را از طریق ارتباط با تشکیلات خودگردان در رام الله توجیه کند زیرا می داند که سکوت تشکیلات خودگردان می تواند تا حدودی از سر و صدا و اعتراض ها به روابط آنکارا – تل آویو بکاهد. آنکارا تلاش می کند فلسطینی ها باور کنند که عادی سازی روابط با اشغالگران به سود ملت فلسطین است و سخنان وزیر خارجه ترکیه در این باره همان سخنان امارات است و بدون شک آنکارا و ابوظبی به آخرین چیزی که فکر می کنند حق و منافع ملت فلسطین است.

ملت و مقاومت فلسطین، هرگونه عادی سازی روابط با اشغالگران را محکوم و رد می کنند و این دروغ ها نمی تواند مورد پذیرش ملت فلسطین قرار گیرد. ملت فلسطین عادی سازی و عادی انگاری روابط ترکیه با اشغالگران را نمی پذیرد همان طور که عادی سازی روابط امارات، بحرین، اردن، مصر، سودان و مغرب را نمی پذیرد.

هر دو طرف ترکی - اسرائیلی خواسته هایی دارند که آن ها را به نزدیکی بیشتر و عادی سازی بیشتر روابط با یکدیگر تشویق می کند. رژیم اسرائیل نیز به ترکیه به منظور توجیه عادی سازی روابط با صهیونیست ها نیاز دارد، چون ترکیه کشور اسلامی بزرگی است و رسانه ها و فعالان زیادی هستند که از طریق توجیه این اقدام ترکیه به عادی سازی روابط با اشغالگران وجه قانونی هر چند ناقصی می دهند.

ترکیه فعالیت جنبش حماس در خاک خود را بر اساس روابط با اشغالگران محدود می کند و رژیم صهیونیستی از فشارهای ترکیه بر حماس در کاهش فعالیت های مقاومت و پرونده صهیونیست های دربند حماس و موضوع آتش بس سود می برد.

ترکیه در کنار همکاری های سیاسی و اقتصادی با اشغالگران صهیونیست، از نفوذ اسرائیل برای بهبود روابط واشنگتن – آنکارا و حل و فصل اختلاف های موجود بهره می برد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها