راز افشاگری‌های مطبوعات اسرائیل درباره روابط ریاض و تل‌آویو

راز افشاگری‌های مطبوعات اسرائیل درباره روابط ریاض و تل‌آویو
دوشنبه 9 خرداد 1401 - 22:33

رسانه‌های اسرائیلی هر روز در نشر اخبار جدید مربوط به روابط داغ میان این رژیم و رژیم سعودی با هم رقابت می‌کنند؛ روابطی که پیشتر سخن گفتن از آن، تابو بود.

العالم- کشکول

به تازگی کانال 12 تلویزیون اسرائیل از سفر اخیر "یک مقام ارشد اسرائیلی" به عربستان سعودی سخن گفت و اعلام کرد که این سفر به منظور هماهنگی میان طرفین در آستانه سفر "جو بایدن" رئیس‌جمهوری آمریکا به منطقه، انجام شد. این منبع احتمال داد که بعد از این سفر "مسائل درخصوص روابط میان اسرائیل و سعودی علنی می‌شود". یک روز بعد از این گزارش، روزنامه عبری‌زبان "یسرائیل هیوم" نیز در گزارشی با عنوان "روابط مخفیانه سعودی و اسرائیل اینگونه ایجاد شد"، از عمق این روابط خبر داده که فراتر از مرزهای عادی‌سازی است.

این روزنامه پرده برداشت که گروهی از مقامات اسرائیلی از جمله "بنی گانتز" وزیر جنگ کنونی این رژیم که در آن زمان سمت ریاست ستاد مشترک ارتش را داشت طی 10 سال گذشته به عربستان سعودی سفر کرده اند. این روزنامه با اشاره به اینکه "تامیر فیردو" و "یوسی کوهن" رؤسای سابق موساد و "مئیر بن شابات" رئیس سابق شورای امنیت ملی از جمله مقاماتی بودند که به صورت محرمانه به ریاض سفر کردند، تأکید کرد تنها یک سفر علنی بوده و آن سفر "بنیامین نتانیاهو" نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در ماه نوامبر 2020 بود که رئیس موساد هم وی را همراهی می‌کرد و این دیدار در شهر ساحلی "نئوم" انجام شد و با "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی نیز دیدار کرد و "مایک پمپئو" وزیر خارجه وقت آمریکا نیز در این نشست حضور داشت.

به نظر می‌رسد که دیدارها میان سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها به عربستان سعودی محدود نشده است؛ چرا که به نوشته روزنامه مذکور، همچنین جلساتی در سطوح پایین موساد با کشورهایی که با رژیم اسرائیل روابط علنی دارند و کشورهایی مانند عربستان سعودی که روابط مخفیانه‌ای با این رژیم دارند، برگزار شد.

بدیهی است که ماهیت این دیدارها، امنیتی و نظامی بودند و این دیدارها در چنین سطوح و با این فشردگی بخصوص بعد از آن انجام شد که ولیعهد سعودی اعلام کرد که "ما به اسرائيل به عنوان یک متحد بالقوه می‌نگریم".

به نوشته "یسرائیل هیوم"، اسرائیل به بن‌سلمان به دیده پدرخوانده روابط میان ریاض و تل‌آویو می‌نگرد؛ زیرا او نیز اسرائیل را "لنگر ثبات در منطقه" می‌داند و از پیوستن ریاض به "پیمان صلح ابراهیم" حمایت می‌کند ولی این شاهزاده "توسط نسل قدیمی و محافظه‌کار به ریاست پدرش، ملک سلمان مهار شده است".

به نظر می‌رسد هر چه سفر بایدن به منطقه نزدیک‌تر می‌شود افشاگری‌های رسانه‌های اسرائیلی درباره روابط میان سعودی و اسرائیل بیشتر می‌شود؛ افشاگری‌هایی که حکومت سعودی به خود زحمت انکار آنها را نمی‌دهد تا افکار عمومی را برای پذیرش روابط رسمی و عادی‌سازی با اسرائیل آماده سازد.

پربیننده ترین خبرها