زلنسکی خواستار کنار گذاشتن اختلافات اتحادیه اروپا برای تحریم روسیه شد

زلنسکی خواستار کنار گذاشتن اختلافات اتحادیه اروپا برای تحریم روسیه شد
سه شنبه 10 خرداد 1401 - 02:35

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین از اتحادیه اروپا خواست اختلافات داخلی خود را کنار بگذارد و تحریم‌های بیشتری علیه روسیه وضع کند.

العالم-اروپا

زلنسکی دوشنبه شب گفت: تمام اختلافات در اروپا باید به پایان برسد. اختلافات داخلی تنها به روسیه کمک می‌کند تا فشار بیشتری وارد کند.

وی که به صورت مجازی در نشست اتحادیه اروپا سخن می‌گفت، تاکید کرد: اکنون زمان جدایی و اختلاف نیست، بلکه ما باید متحد باشیم.

رئیس جمهور اوکراین تأکید کرد، اگرچه او قدردان تلاش‌های انجام شده برای «پیشبرد بسته تحریمی ششم» علیه روسیه است، اما این اتحادیه باید برنامه‌های خود را برای تصویب تحریم‌ها ادامه دهد.

وی افزود: متأسفانه به دلایلی هنوز این تحریم‌ها وضع نشده است. کشورهای اروپایی تحت فشار روسیه‌اند. باید برعکس این امر باشد و روسیه به اتحادیه اروپا وابسته باشد. چرا روسیه هنوز می‌تواند از فروش نفت خود روزانه یک میلیارد دلار درآمد کسب کند؟

به گزارش ایرنا، کشورهای اروپایی در نشست دوره‌ای روز دوشنبه خود در بروکسل نتوانستند به هیچ توافق جدی بر سر تحریم نفت روسیه دست یابند.

به گفته اورسلا ون‌درلاین رئیس کمیسیون اروپا رهبران این قاره درباره تحریم روسیه به توافق‌های کلی رسیده ولی در جزئیات باید تصمیمات سخت‌تری بگیرند که به نظر می‌رسد به آینده موکول شود.

کاجا کالاس نخست وزیر استونی در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران گفت: واقع‌بینانه این است که بگوییم اگر توافقی هم صورت بگیرد تا ماه آینده طول خواهد کشید.

وی افزود: به نظر می‌رسد امروز و فردا توافقی بر سر تحریم نفت روسیه وجود ندارد و باید منتظر جلسات بعدی باشیم.

جلسه بعدی رهبران اروپایی در بروکسل ۲۳ تا ۲۴ ماه ژوئن (۲تا۳تیرماه) اعلام شده است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین وارد چهارمین ماه شده و واکنش‌ها به تهاجم روسیه و ارسال تسلیحات به این کشور همچنان ادامه دارد. مسکو هشدار داده است تجهیزات نظامی که آمریکا و اروپا در اختیار اوکراین قرار می‌دهند، موجب تشدید مناقشه می‌شود و پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی به دنبال دارد.

پربیننده ترین خبرها