مسقط: نمی‌توانیم مذاکرات محرمانه میان ایران و آمریکا در عمان را تایید کنیم

مسقط: نمی‌توانیم مذاکرات محرمانه میان ایران و آمریکا در عمان را تایید کنیم
سه شنبه 10 خرداد 1401 - 20:44

وزیر امور خارجه عمان در مصاحبه‌ای گفت که نمی‌تواند وجود مذاکرات محرمانه میان ایران و آمریکا در این کشور را تایید کند.

العالم - جهان اسلام

«بدر بن حمد البوسعیدی» وزیر خارجه عمان گفت که نمی‌تواند وجود مذاکرات محرمانه در سلطنت عمان میان ایران و آمریکا را تایید کند.

وی که با نشریه فرانسوی «لوفیگارو» مصاحبه می‌کرد در پاسخ به سوال خبرنگار این نشریه که پرسید آیا می‌تواند وجود مذاکرات محرمانه در سلطنت عمان میان ایران و آمریکا همانند مذاکراتی که در سال 2013 انجام شد را تایید کنید که وی پاسخ داد: «واقعا نمی‌توانم این موضوع را تایید کنم».

وزیر خارجه عمان در ادامه گفت: «ما همواره خرسند هستیم که در صورت درخواست، کمک کنیم و امیدوارم که تحرک جدید برای تکمیل این توافق حاصل شود چون این موضوع نه تنها به نفع امنیت و ثبات منطقه بلکه همه جهان خواهد بود».

بدر بن حمد البوسعیدی گفت: «در مذاکرات کنونی (میان ایران و آمریکا) هنوز نقاط اختلافی وجود دارد که باید حل شود و امیدوارم که دولت کنونی آمریکا بتواند با دولت رئیس جمهور رئیسی به توافق برسد».

پس از روی کار آمدن دولت «جو بایدن» در آمریکا، قرار شد که مذاکرات برای احیای برجام برگزار شود که البته مذاکرات مستقیم بین ایران و گروه ۱+۴ از فروردین سال گذشته آغاز و مذاکرات غیرمستقیم هم از طریق نماینده اتحادیه اروپا بین ایران و آمریکا در جریان بود و پیام‌ها به واسطه مورا رد و بدل می‌شد. ۶ دور این مذاکرات تا ۳۰ خرداد ماه ۱۴۰۰ در دولت دوازدهم برگزار شد، ولی در پی کارشکنی‌های آمریکا و با وجود پیشرفت‌هایی که حاصل شده بود، به نتیجه‌ای نینجامید.

ایران در سفری که اخیرا انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران داشت ابتکار جدیدی را روی میز گذاشته است. ابتکاری که پیش از این نیز سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران به آن اشاره کرده و گفته بود: برخی راه‌حل‌ها پیشنهاد شد و اگر آمریکا پاسخ دهد می‌توانیم به وین برگردیم.

پربیننده ترین خبرها