تشدید تحرکات جنبش های سیاسی در تونس با نزدیک شدن به همه‌پرسی

سه شنبه 10 خرداد 1401 - 22:38

در حالی که مقدمات برگزاری همه پرسی در تونس در مورد قانون اساسی جدید در حال انجام است، گزارش "کمیسیون ونیز" روند همه پرسی را مغایر با قانون اساسی دانست و اعلام کرد تغییر قانون و ترکیب کمیسیون انتخابات از طریق فرمان ریاست جمهوری غیرقانونی است.

العالم - تونس

دیری نپایید که قیس سعید رئیس جمهور تونس، پاسخ داد گزارش کمیته مذکور را مداخله آشکار در حاکمیت تونس می داند و از اعضای "کمیسیون ونیز" خواست تا کشور را ترک کنند و بر تعلیق عضویت تونس در این کمیسیون تاکید کرد.

انجمن قانون اساسی تونس نیز با صدور بیانیه ای، نگرانی خود را در مورد وضعیت فوق العاده ای که از 25 جولای، برای قانون اساسی پیش آمده، ابراز کرد.

در همین حال، هشدارهایی در مورد عواقب تصمیم سعید در مورد "کمیسیون ونیز" و آثار آن بر روابط خارجی تونس مطرح شد. با توجه به این که در حال حاضر، کشور تونس در وضعیت نابسامان اقتصادی به سر می برد.

اپوزیسیون "جبهه نجات ملی" به ریاست "احمد نجیب الشابی"، تشکیل و تاسیس رسمی خود را اعلام کرد و اظهار داشت این اپوزیسیون متشکل از ده گروه سیاسی می باشد که مهمترین آنها جنبش "النهضه" است.

الشابی اذعان کرد "جبهه نجات ملی" در ترغیب سایر احزاب سیاسی برای پیوستن به این جبهه، به منظور ایجاد گفت و گوی ملی و حکومت نجات، با شکست مواجه شده است.

با نزدیک شدن همه پرسی، به علت منافع انتخاباتی، حرکت ها و جنبش های سیاسی شدت یافته است.

پربیننده ترین خبرها