لاپید: به قاره آفریقا برگشتیم و به‌دنبال افزایش همکاری‌ها هستیم

لاپید: به قاره آفریقا برگشتیم و به‌دنبال افزایش همکاری‌ها هستیم
چهارشنبه 11 خرداد 1401 - 13:47

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی ضمن اذعان به بازگشت تل‌آویو به قاره آفریقا، از پیوستن کشورهای آفریقایی به روند عادی‌سازی تمجید کرد.

العالم - فلسطین اشغالی - افریقا

«یائیر لاپید» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی روز گذشته (سه‌شنبه) تایید کرد که تل‌آویو پس از مدت‌ها غیبت به قاره آفریقا بازگشته و چند هدف اصلی برای آینده مشارکت با کشورهای آفریقایی تعیین کرده است.

طبق گزارش پایگاه خبری «i۲۴»، لاپید طی یک سخنرانی در کنفرانسی که توسط سفارت تل‌آویو در پاریس و با همکاری کمیته یهودیان آمریکا برگزار شد، گفت: «برای مدت طولانی فشارهای سیاسی خارجی ما را [از قاره آفریقا] دور کرد؛ اما امروز اسرائیل به آفریقا بازگشته است. این یک شعار نیست، بلکه یک واقعیت دیپلماتیک، اقتصادی و اجتماعی است».

وزیر خارجه تل‌آویو درباره عادی‌سازی‌ها در قاره آفریقا خاطرنشان کرد: «در سال‌های اخیر ما نسبت به عادی‌سازی روابط با سه کشور آفریقایی که اکثریت جمعیت‌شان مسلمان بودند، اقدام کردیم؛ نمایندگی‌های دیپلماتیک جدیدی افتتاح کرده و روابط خود را با کشورهای سراسر قاره تقویت کردیم».

لاپید در ادامه اذعان کرد: «ما برای تامین امنیت غذایی میلیون‌ها نفر، مبارزه با تروریسم در جهت تضمین صلح و ثبات و در زمینه فناوری‌های پیشرفته با هدف ایجاد فرصت‌هایی برای میلیون‌ها اسرائیلی و آفریقایی به طور یکسان همکاری خواهیم کرد؛ ما دیپلماسی عمیق‌تری را برای تقویت مشارکت تاریخی و ریشه‌دارمان توسعه خواهیم داد».

وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی با اشاره به نتایج همکاری‌ کشورها در مواجهه با چالش‌های جهانی، مدعی شد که «اسرائیل و آفریقا رفاه و پیشرفت را با هم انتخاب می‌کنند».

گفته می‌شود که رژیم صهیونیستی در حال حاضر با ۵۴ کشور آفریقایی به استثنای ۹ کشور مخالف خود، روابط دیپلماتیک [به صورت رسمی و غیر رسمی] دارد؛ این روابط بعد از سیاست‌های «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق رژیم اشغالگر و انضمام برخی کشورهای آفریقایی به توافق‌نامه «ابراهیم» افزایش یافته است.

این در حالی است که برخلاف آمار و تبلیغات رسانه‌ای، به نظر می‌رسد آفریقا خواهان حضور رژیم صهیونیستی نیست؛ زیرا اتحادیه این قاره، در آخرین نشست خود طی چندماه گذشته تصمیم مربوط به اعطای عضویت ناظر به رژیم صهیونیستی را به حالت تعلیق درآورد.

فارس

پربیننده ترین خبرها