هزینه عادی سازی سعودی اسرائیلی

هزینه عادی سازی سعودی اسرائیلی
چهارشنبه 11 خرداد 1401 - 20:09

کارشناسان معتقدند که عربستان سعودی می ‌خواهد برای عادی ‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی هزینه زیادی از آمریکا دریافت کند.

العالم – نظرکده

آنان گفتند که دولت بایدن پس از ورود به کاخ سفید، اعلام کرد که اشتیاقی برای تکمیل کاری که دولت ترامپ آن را آغاز کرده بود، ندارد، اما روند تحولات، ایالات متحده را بر آن داشت تا دستور کار خود را اصلاح و اولویت‌هایش را به گونه ای تغییر دهد تا نزدیکی عربستان و رژیم صهیونیستی بیش از هر زمان دیگر علنی شود.

یکی از مهمترین این تحولات، جنگ اوکراین و تلاش روسیه برای ورود به منطقه عربی مانند پیوستن این کشور به اوپک پلاس یا سفر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور به کشورهای خلیج فارس است.

تحلیلگران سیاسی از تلاش برای برگزاری اجلاس منطقه ای با حضور عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی، امارات و کشورهای عادی ساز در شرم الشیخ مشابه همایش سال 1996 خبر دادند.

آنان با اشاره به شتاب یافتن روند عادی سازی سعودی اسرائیلی با توجه به تحولات خاورمیانه به ویژه میان کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی، گفتند که عربستان سعودی شتابی در این زمینه ندارد بلکه آمریکا و رژیم صهونیستی خواستار تسریع در روند عادی سازی هستند.

پژوهشگران سیاسی خاطر نشان کردند که در میان کشورهای عربی تأثیرگذار فقط عربستان سعودی است که هنوز عادی سازی روابطش با رژیم صهیونیستی را رسانه ای نکرده است.

درباره مسائل باقی مانده بین عربستان و رژیم صهیونیستی، پژوهشگران سیاسی معتقدند که مساله فلسطین در چارچوب این موضوعات قرار ندارد زیرا موضوع فلسطین، قدس و اشغال آن در زمان ملک عبدالله برای عربستان سعودی پایان یافت.

فعالان سیاسی انگلیسی عادی سازی رابطه عربستان و رژیم صهیونیستی با توجه به شروط جدید اعلام شده توسط بایدن را امکان پذیر می دانند، زیرا عادی سازی در هر صورت با شرایط آمریکا انجام خواهد شد و کشورهی عربی فقط مزدورانی هستند که هیچ نقشی در تصمیم گیری های سیاسی ندارند.

آنان گفتند که یکی دیگر از این تحولات آن است که خاورمیانه جدیدی ایجاد شده زیرا جهان عرب به خاطر جنگهایی مانند جنگ صدام علیه ایران و کویت مدتهاست که پایان یافته و قوم گرایی عربی از بین رفته است.

پربیننده ترین خبرها