کاردینال ارتودکس لبنان در گفتگو با العالم: امام خمینی چهره مثبتی از اسلام نشان دادند/ فضای بازی برای مسیحیان در ایران وجود دارد/ ناگفته هایی از دیدار با امام

کاردینال ارتودکس لبنان در گفتگو با العالم: امام خمینی چهره مثبتی از اسلام نشان دادند/ فضای بازی برای مسیحیان در ایران وجود دارد/ ناگفته هایی از دیدار با امام
پنج‌شنبه 12 خرداد 1401 - 20:21

جورج صلیبا، کاردینال ارتودکس مارتافیلیوس منطقه جبل لبنان امام خمینی(ره) را رهبری خردمند و آینده نگر دانست.

العالم _ لبنان

جورج صلیبا، کاردینال ارتودکس مارتافیلیوس منطقه جبل لبنان به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران، او را رهبری خردمند و آینده نگر دانست.

جورج صلیبا در گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم، با اشاره به دیدارش با امام خمینی در شب پیروزی انقلاب اسلامی گفت: مردان خدا همواره هیبتی خاص دارند که در افراد عادی دیده نمی شود. کسی که زندگی خود را وقف خدمت به خدا کند، بدون شک مورد محبت و علاقه مردم قرار می گیرد و همین امر امام خمینی را به رهبری بزرگ تبدیل کرد. او انسانی متواضع و ساده زیست بود و چشمانش به آینده دوخته شده بود و اینکه آینده انقلاب اسلامی چه خواهد شد و به کجا خواهد رسید.

ساده زیستی امام مثال زدنی بود

کاردینال ارتودکس جبل لبنان همچنین درباره تیزبینی و ژرف نگری رهبر فقید انقلاب اسلامی ایران تصریح کرد: امام خمینی شخصیت منحصر به فردی بود، هرچند خانه ای که در آن زندگی می کرد، خانه ای معمولی و بسیار ساده بود، با این حال این خانه به سبب زندگی امام خمینی در آن، از معنویتی عالی برخوردار بود. ما گمان نمی کردیم که انسانی با چنین جایگاه که خداوند به او داده است و با این خردمندی، در چنین خانه ساده ای زندگی کند و این مصداق این سخن عیسی مسیح است که «خوشا به حال متواضعان زیرا وارثان زمینند».

جزئیات دیدار «جورج صلیبا» با امام خمینی

جورج صلیبا درباره چگونگی دیدارش با امام خمینی گفت: من وارد سالن شدم و دو نفر همراه من بودند. امام خمینی برخاست و به ما سلام کرد و به ما خوشآمد گفت و ما با او احوال پرسی کردیم. او به زبان فارسی سخن می گفت و مترجمانی حضور داشتند که بسیار مهربان بودند و ما به همین علت احساس بسیار خوبی داشتیم و خوشحال بودیم که خداوند این توفیق را به ما داده است تا امام خمینی را در زندگی خود ببینیم و خوشبختانه ما بیش از یک بار همراه کمیته اجرایی شورای کلیساهای خاورمیانه به دیدار امام خمینی رفتیم. امام خمینی از ما استقبال می کرد و ما در مسجد هم عبادت کردیم.

کاردینال صلیبا تصریح کرد: عده‌ای از افراد غیرروحانی همراه امام خمینی بودند و با ما به عربی سخن می گفتند و از ما می پرسیدند امام خمینی را چگونه می بینید و ما گفتیم آنچه دیدیم با آنچه در ذهن تصور می کردیم، بسار متفاوت بود و به این باور رسیدیم که کشور ایران در دستان مردی درستکار و امین قرار گرفته است.

حقوق مسیحیان در ایران محفوظ است

وی با اشاره به مسیحیان ساکن ایران گفت: هنگامی که انقلاب اسلامی در ایران به پیروزی رسید، بسیاری از مسیحیان به علت ترس، ایران را ترک کردند زیرا نمی دانستند چه چیز رخ خواهد داد اما پس از آنکه با ما دیدار کردند و ما درباره ایران و امام خمینی برای آنان سخن گفتیم، از حقیقت آگاه شدند و فهمیدند که حقوق مسیحیان در ایران محفوظ است و حتی بیش از دوران رژیم قبلی مورد احترامند و می توانند در کمال آرامش و احترام در ایران زندگی کنند.

جورج صلیبا افزود هیچ گونه مزاحمتی برای مسیحیان در ایران وجود ندارد. هم اکنون دو نماینده ارمنی و یک نماینده یهودی در مجلس شورای اسلامی حضور دارند. به عبارت دیگر همه اقشار جامعه ایران از هر دین و مذهبی در مجلس شورای اسلامی ایران نماینده دارند.

مقایسه آزادی ادیان در ایران و لبنان

وی خاطرنشان کرد این فضای باز بسیار عالی است ما امروز در لبنان چنین فضای بازی نداریم، در لبنان ما 6 گروه مذهبی داریم که به آنها اقلیت می گویند و شامل سریانی های ارتودکس، سریانی های کاتولیک، آشوری ها، کلدانی ها، قبطی ها و لاتین هستند. این 6 گروه مذهبی همه با هم فقط یک کرسی از 128 کرسی در پارلمان لبنان دارند. در حالی که در ایران تعداد و درصد آنها به مراتب کمتر است و هر گروهی بیش از یک نماینده دارد و با عزت و احترام با آنها رفتار می شود.

کاردینال ارتودکس جبل لبنان با اشاره به سفرهای متعدد به ایران اظهار داشت مردم در اروپا و آمریکا از من می پرسند ایران چه چیزی به شما داده است و شما در ایران چه می کنید و چرا به آنجا می روید و من در مورد روابط خوبمان با نظام و مردم ایران برای آنها می گویم

امام درهای ایران را به روی جهانیان باز کرد

وی تصریح کرد که امام خمینی درهای ایران را به روی جهانیان باز کرد در حالی که شاه این کار را نکرده بود. کتاب مقدس ما می گوید: تقوای الهی پیشه کنید و برادران را دوست داشته باشید به وطن خدمت کنید. خداوند به عبادت و روابط بین برادران توصیه کرده است.

امام صفحه درخشانی را در تاریخ منطقه و جهان باز کردند

کاردینال ارتودکس جبل لبنان با تمجید از روابط خوب مسیحیان با امام خمینی گفت: برادرم مقیم ایران بود و همیشه به من همیشه می گفت تحول عظیمی در روابط بین ایرانی ها و مسیحیان به وجود آمده است، امام صفحه درخشانی را در تاریخ منطقه و حتی کل جهان باز کردند و چهره مثبتی از اسلام نشان دادند.

رفتار غرب با این جمهوری اسلامی هرگز صادقانه نبوده است

وی در پاسخ به سوالی درباره علت حمله غرب به انقلاب اسلامی ایران و رهبری آن، گفت: با سقوط شاه، دنیای غرب یکی از مزدوران بزرگش را از دست داد، لذا با شیوه های مختلف سعی در صدمه زدن به این انقلاب و منحرف کردن مردم از واقعیت دارند. البته این طبیعی است به این دلیل که استعمارگر همواره به دنبال منفی بافی است و هرگز به دنبال خیر برای دیگران نیست. به همین علت، رفتار غرب با این نظام هرگز صادقانه نبوده است.

کاردینال ارتودکس جبل لبنان درباره تلاش دشمن به منظور مخدوش کردن وجهه جمهوری اسلامی ایران گفت: آنها نمی توانند واقعیت وجهه ایران را پنهان کنند لذا این نظام که بر اساس حکمت بنا شده است، در نهایت پیروز خواهد شد. ما برای جمهوری اسلامی ایران ارزش زیادی قائلیم، قدر حاکمان آن را می‌دانیم و دعا می‌کنیم که مردم آن در رفاه زندگی کنند، نباید به ایران توهین شود زیرا میراث بابل، آشور و فارس است که تمدن های منطقه هستند و ما متعلق به آنها هستیم، ما متعلق به آشوری ها، آرامی ها، بابلی ها، اکدی ها و فارسها هستیم. ما همیشه یادآوری می کنیم که کسانی که به عیسی مسیح احترام گذاشتند، مردم ایران بودند که با هدایای خود آمدند و آن را بر گهواره عیسی انداختند، در حالیکه دیگران با رفتار ناشایست خود مسیح را آزار دادند، لذا این نظام پیروز است.

فلسطین، مساله اول امت است

وی درباره موضع سریانی‌ها نسبت به آرمان فلسطین و محوری بودن این مساله در دیدگاه امام خمینی و انقلاب اسلامی ایران گفت که اولین کاری که حضرت امام خمینی درباره فلسطین انجام داد آن بود که سفارت اسرائیل را به سفارت فلسطین تبدیل کرد، دوم آنکه ارتش و دستیاران و همه امکانات انقلاب را در خدمت فلسطین قرار دارد، برای ما فلسطین، مساله اول امت است و برای مسیحیان عرب نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، مثلا من به عنوان سوری یا لبنانی فلسطین را دوست دارم همانطور که لبنان و سوریه را دوست دارم. کسی که به کشورش و دینش وفادار نباشد به خدا هم وفادار نخواهد بود، از سوی دیگر ما معتقدیم که ظلم پایدار نخواهد ماند، لذا ایران و فلسطین پیروز خواهند شد و دشمن نابود خوهد شد.

جورج صلیبا گفت که ما از مواضع ایران قدردانی می کنیم، به آن احترام می گذاریم و به آرمان رهایی مردم از بردگی متعهد هستیم، خداوند بردگی را نمی پذیرد زیرا بی عدالتی باید پایان یابد، ظالم هر قدر عمر کند باز هم عمرش کوتاه است. انسان هر چقدر عمر کند روزگارش تمام می شود. در پایان سخنانم تاکید می کنم که امام خامنه ای شخصیتی بسیار والاست و خدا را شکر می کنیم که امانت را به دستی سخاوتمند، شرافتمند و باوقار سپرده است.

پربیننده ترین خبرها