اردوغان در شمال سوریه به دنبال چیست؟

اردوغان در شمال سوریه به دنبال چیست؟
جمعه 13 خرداد 1401 - 15:16

رئیس ‌جمهور ترکیه به دنبال تهدیدات مبنی بر انتقال به مرحله مداخله نظامی در سوریه و در سایه تحرکات نیروهایش و گروه‌های مسلح وابسته به آن در شمال سوریه، به طور واضح اهداف جنگی خود را اعلام کرد.

العالم – نظرکده

پژوهشگران سیاسی معتقدند که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه با تهدید به عملیات نظامی در شمال سوریه به دنبال دستیابی به اهداف داخلی و خارجی است.

آنان گفتند که پیشینه تهدیدات ترکیه مبنی بر آغاز عملیات نظامی در شمال سوریه آن طور نیست که حکومت ترکیه و رجب طیب اردوغان تبلیغ می کند و ادعا می نماید که می خواهد منطقه ای امن در مرز تشکیل دهد، بلکه این تهدیدات برای مصرف داخلی آنهم در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است.

پژوهشگران سیاسی گفتند که ترکیه به دنبال خلاصی از آوارگان سوری است، زیرا این آوارگان باری بر دوش اقتصاد این کشور هستند که خود از تورم و سقوط ارزش لیره رنج می‌برد، موضوعی که در صورت استمرار باعث خواهد شد اردوغان بهای گزافی را به خاطر آن در انتخابات آتی بپردازد.

آنان گفتند که ترکیه نمی‌ خواهد آوارگان سوری را با همکاری دولت سوریه بازگرداند، بلکه می‌ خواهد آنها را در مکانی مشخص در مرزهای مناطق کردنشین اسکان دهد تا نوعی خط تماس ایجاد کند تا بتواند در آینده از آن به عنوان برگ برنده ای علیه کردها و سوریه استفاده کند.

کارشناسان سیاسی می گویند، ترکیه به دنبال بهره برداری از شرایط منطقه و اوضاع ژئوپلیتیکی برای باج گیری از روسیه و آمریکا جهت کسب امتیاز از بحران اوکراین، فنلاند، سوئد و غیره است. موضوعاتی که نقش مهمی در زمینه شروع عملیات نظامی ترکیه در سوریه دارد.

آنان گفتند که موضع سوریه در قبال تهدیدات ترکیه مبنی بر آغاز عملیات نظامی در شمال سوریه روشن است و هر نوع نفوذ نیروهای ترکیه را جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت می داند.

پژوهشگران یادآورشدند که هدف اردوغان از نفوذ به عمق 30 کیلومتری سوریه ایجاد کمربند امنیتی برای خودش است.

آنان گفتند که بهانه اردوغان برای ایجاد منطقه امن به منظور بازگشت و اسکان آوارگان سوری، اعتراف صریح به تلاش وی برای تغییر بافت جمعیتی در منطقه ای است که متعلق به او نیست، به ویژه که او می داند توانی برای اجرای تهدیداتش و آغاز عملیات نظامی در سوریه را ندارد.

به گفته آنان، اردوغان بدون حمایت خارجی قادر به انجام هیچ اقدامی نیست به همین دلیل موضع واشنگتن و مسکو تعیین ‌کننده تصمیم اردوغان در زمینه شروع عملیات نظامی در شمال سوریه است.

تحلیلگران می گویند که ترکیه وارد فضای انتخابات ریاست جمهوری شده لذا اردوغان طبق معمول، قبل از هر انتخابات، چنین تصمیماتی اتخاذ و تهدید می کند که ارتش ترکیه عملیات نظامی بسیار گسترده ای را انجام خواهد داد.

به گفته تحلیلگران، ترکیه با مشکلات اقتصادی بسیار بزرگی مواجه است به همین دلیل اردوغان در تلاش است تا افکار عمومی داخلی را از این مشکلات دور کند، به ویژه که بر اساس نظرسنجی ها، محبوبیت حزب حاکم ترکیه 30 درصد کاهش یافته است.

پربیننده ترین خبرها